Pressmeddelande: Rökfritt på kommunens badplatser

2020-07-08

Västerviks kommun uppmanar till rökfritt område på våra badplatser. Skyltar med uppmaningen håller nu på att sättas upp på badplatser runt om i kommunen.

Tobakslagen förbjuder sedan i juli förra året rökning på offentliga platser som lekplatser och idrottsanläggningar, men lagen omfattar inte badplatser. Västerviks kommun går nu ett steg längre och beslutar om rökfritt också på de kommunala badplatserna. Beslutet togs av kommunstyrelsen 18 maj och är tänkt att uppmana till en frisk och hälsosam miljö även på stranden.

– Det finns två huvudskäl till att vi väljer att uppmana besökare till rökfri zon vid de kommunala badplatserna, säger Christian Svensson folkhälsa- och klimatplanerare på Västerviks kommun. Dels för att röken stör de andra besökarna och dels för att fimpar utgör en fara för småbarn som stoppar saker i munnen.

Genom rökfria stränder minskar vi också nedskräpningen och den miljöpåverkan som blir när fimparna så småningom hamnar i vattnet.

– Filtret i fimparna består av en slags plast som så småningom sönderdelas till mikroplast, säger Christian Svensson. Mikroplast kan ta 100 år innan den försvinner, om den ens gör det. Sedan ser det ju inte så trevligt ut med massa skräp där man ska bada!

För frågor kontakta:
Christian Svensson