Pressmeddelande: TV-team från Algeriet och Dubai lyfter fram Västerviks kommun som gott exempel i programserie som spelas in under veckan

2019-02-04

Västerviks kommun har valts ut för att stå som gott exempel för hur demokratiskt styrd lokalstyre fungerar i Sverige när arabiskspråkiga TV-produktionsbolaget Libra i Dubai genom Paon Prod från Algeriet är på besök i Sverige under veckan.

Produktionsbolaget producerar preliminärt åtta halvtimmesprogram i programserien al Hal (arabiska för ”Lösningen”) till stora satellitsända TV-stationer som el Bilad och El Djazairia om hur svenska demokratiska systemet är uppbyggt och fungerar, varav totalt sex halvtimmar kommer att handla om Västerviks kommun och kommunens verksamheter.

- Vi har valt ut Västerviks kommun som ett gott exempel på lokaldemokrati till den här programserien, säger Mohammed Kherifi, programledare och journalist i det algeriska TV-teamet Paon Prod.
- Samhällsutvecklingen i många av arabländerna är rent ut sagt oroande, tycker jag, därför vill vi visa upp hur ett modernt demokratiskt samhälle fungerar med allt ifrån renhållning, miljöarbete, äldreomsorg, ekonomisk hushållning, arbete mot korruption, fysisk planering, distansutbildningar och näringslivsutveckling.

Produktionsbolaget har ihop med Västerviks kommun och Västervik Framåt AB förberett ett schema med personer att intervjua och platser att besöka under veckan. Förutom kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson kommer man också att träffa kommunrevisionens ordförande Britt-Louise Källmark Åberg och samhällsbyggnadschefen Daniel Niklasson, bland andra.

Dessutom kommer Mohammed Kherifi och hans TV-team att åka till Loftahammar för att dels se hur det fungerar att driva företag på landsbygden i Sverige, när han ska träffa semesterhusuthyrningsföretaget Sweeds och även följa med en familj som varje dag pendlar från Björkö i Tjust Skärgård till fastlandet för att gå i skola, förskola och till arbeten i Gamleby och Västervik.

- För Västerviks kommun har det känts angeläget att ställa upp och berätta om hur det fungerar här av flera olika skäl. Dels för att vi är stolta över vår svenska modell med kommunalt självstyre, men framför allt för att skapa möjligheter för internationell turism och affärsmöjligheter för kommunens internationella företag, säger kommunstyrelsens ordförande Dan Nilsson (S).

De två sista inspelningsplatserna för TV-teamet kommer att vara Kalmar och Stockholm från fredag och framåt, där man träffar regionala- och statliga myndigheter och folkvalda.

Sidan senast granskad den 4 februari 2019