Pressmeddelande: Richard Mårtensson lämnar sin anställning på Västerviks kommun på grund av familjeskäl

2016-09-20

Västerviks kommuns HR- och kommunikationschef Richard Mårtensson har sagt upp sig och kommer att lämna sin tjänst som HR- och kommunikationschef den 15 oktober. Skälen är familjerelaterade och Richard kommer att återgå till sin tjänst som HR-chef på Falu kommun.

När Richard Mårtensson började på Västerviks kommun hösten 2015 påbörjade han och hans medarbetare omgående ett arbete med en helt ny HR- och kommunikationsorganisation.

Inom HR-området formeras verksamheten kring två nya center och fem fokusområdena. Inom kort öppnas de helt nya HR-center och rekryteringscenter, två nya kontaktvägar som chefer och personal ska kunna vända sig till för att få stöd i två av de viktigaste HR-relaterade frågorna. De fem fokusområden som kommer att arbetas med inom HR-området är:

• Sveriges viktigaste jobb (employer branding och kompetensförsörjning),
  • Balans i livet (arbetsmiljö & hälsa, rehabilitering),
  • Engagerade ledare (ledarutveckling/ledaridé),
  • Rekrytering (kompetensbaserad rekrytering), samt
  • Fackliga relationer (lönebildning, omställning och arbetsrätt).

Inom kommunikationsområdet har Richard nyligen slutfört en nyckelrekrytering som ska medverka till att de uppsatta nya fokusområdena för mer strategiskt kommunikationsarbete ska kunna genomföras. De nya fokusområdena är:

• Kommunikativa delaktiga medarbetare (stort intranätprojekt, bland annat),
  • Proaktiva nyheter (bättre på att visa upp egna verksamheten),
  • Tillgänglig digital utveckling  (kommunikation för alla), samt
  • Trovärdig avsändare (ny grafisk profil bland annat).

Kommunens nye strategiske kommunikatör kommer att presenteras inom kort.

- Jag tycker att det är tråkigt att kliva av och sluta arbeta med den här fantastiska gruppen medarbetare, men jag känner inte att jag har något val i den livssituation som jag har hamnat i, säger Richard Mårtensson och fortsätter:
- Ändå känns det skönt att vi har kommit så långt med den nya organisationen. Jag är säker på att vi har sjösatt ett arbetssätt som kommer att vara framgångsrikt långt efter att jag har lämnat Västerviks kommun.

Västerviks kommuns kommundirektör och koncernchef Anders Björlin kommenterar situationen så här:
- Det är ledsamt att Richard har sagt upp sig och att han kommer att sluta hos oss, men jag har förståelse för hans beslut. Richard Mårtensson har varit en väldigt positiv kraft i vår kommunledning och i de verksamheter som han har varit ansvarig för och jag kan bara gratulera Falu kommun som får använda honom på heltid nu.
- Vi kommer att inleda rekryteringen av ersättare för Richard inom kort, säger Anders Björlin avslutande.

För mer information, vänligen kontakta

Richard Mårtensson

Avgående HR- och kommunikationschef Västerviks kommun