Pressmeddelande: Måltidens dag i Västerviks kommun 18 oktober

2018-10-17

menyer måltidens dag

Tredje torsdagen i oktober uppmärksammar Västerviks kommun varje år Måltidens dag genom att kommunens kostavdelning serverar en extra festlig meny i förskolor, skolor och på äldreboenden.

- Syftet med Måltidens dag är att lyfta fram måltiden som en lustfylld upplevelse och positiv ingrediens i vardagen. Vi vill helt enkelt höja vardagsmåltidens status, säger Karin Ekström, kostassistent på Västerviks kommun.

Inom skolorna och förskolorna serveras höstgryta på nötkött med rotfrukter ihop med kokt potatis och en salladsbuffé. Till dessert får barnen äppelpaj med havretäcke och vaniljsås. I många skolor pyntas matsalar extra fint dagen till ära, även musikaliska inslag bjuds i matsalarna.

Inom äldreomsorgen serveras fläskfilépanna med svamp, potatisgratäng och bukettgrönsaker, samt sallad med majs, tomat och gurka. Till dessert serveras vispad vaniljkräm på syrad grädde med rårörda jordgubbar. På många äldreboenden dukas extra fint i matsalen och på något äldreboende har en orkester tidigare bjudits in för att göra måltiden extra festlig.

Hur det ser ut i matsalarna på skolorna, förskolorna och boendena i år återstår att se när evenemanget startar 18 oktober 2018.

Sidan senast granskad den 17 oktober 2018