Pressmeddelande från Inköpscentralen: Upphandling av livsmedel

2015-10-13

Kommunerna i norra Kalmar län har annonserat flera upphandlingar av livsmedel. Genom att dela upphandlingarna i mindre delområden underlättar det för lokala leverantörer att lämna anbud.

Inköpscentralen i Norra Kalmar län är ett samarbete i upphandlingsfrågor för kommunerna Högsby, Hultsfred, Mönsterås, Oskarshamn, Vimmerby och Västervik. Inköpscentralen har tillsammans med kostcheferna i kommunerna arbetat med upphandlingen.

För att flera leverantörer ska ha en chans att lämna anbud tillämpas en så kallad ”strimlad upphandling”. En leverantör kan lämna anbud för följande varugrupper: fläskfärs, fransyska, färska ägg, nötfärs, rökt lax, skinkstek, tvättad potatis, samt tärnat och strimlat nötkött. En och samma leverantör behöver inte lämna anbud på alla orter eller alla varugrupper, utan kan lämna på ett mindre område, vilket medför att både mindre och större livsmedelsleverantörer kan delta i upphandlingen.

Tidigare under hösten har inköpscentralen och kostcheferna arrangerat dialogmöten där mindre livsmedelsproducenter har bjudits in att delta. Vid mötena har Gunilla Ekfeldt, kostchef i Västervik, berättat varför dessa varugrupper valts ut, och leverantörerna har informerats om hur en upphandling går till.

- Syftet är att försöka öka andelen lokalt producerade varor och underlätta för små och medelstora företag att lämna anbud, säger Gunilla Ekfeldt.

För mer information, vänligen kontakta:

Gunilla Ekfeldt, kostchef Västerviks kommun

gunilla.ekfeldt@vastervik.se