Pressmeddelande 2013-11-21: Västerviks kommun om beskedet om Akzo Nobels fabriksnedläggning i Gamleby

2013-11-21

PRESSMEDDELANDE

Västerviks kommun om beskedet om Akzo Nobels fabriksnedläggning i Gamleby.

Västerviks kommunledning har under torsdagen tagit emot nyheten om att Akzo Nobel planerar att lägga ner fabriken i Gamleby.

Kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson beklagar beskedet:

Det här är självklart ett hårt slag för företagets medarbetare. Jag tänker i första hand på alla direkt drabbade.

– Det är också mycket tråkigt och bekymmersamt för kommunen. Inte minst för Gamleby som ort, där företaget varit en viktig aktör länge.

Kommunstyrelsens förste vice ordförande Tomas Kronståhl säger:

Kommunen kommer att ha bra användning av erfarenhet från andra liknande tillfällen i Västervik och Överum. Vi kommer att ta initiativ till möten med företagsledning, medarbetare och boende på orten.

För mer information, vänligen kontakta

Harald Hjalmarsson, ordförande kommunstyrelsen Västerviks kommun, 0703-18 80 35, harald.hjalmarsson@vastervik.se

Tomas Kronståhl, förste vice ordförande kommunstyrelsen Västerviks kommun, 0706-66 53 24, tomas.kronstahl.pol@vastervik.se

Carl-Magnus Mårheden kommundirektör Västerviks kommun 0706-50 91 17 carlmagnus.marheden@vastervik.se