Västervik Kraft Elnät AB

Bolaget är dotterbolag till Västerviks kommuns Förvaltnings AB. Verksamheten består av distribution av elenergi samt därmed förenlig verksamhet.

Omvärldsanalys

Gällande intäktsregleringar, så har EU-domstolens dom i det som kommit att kallas Tysklandsdomen gett en stor påverkan. Energimarknadsinspektionen har den 11 november 2022 fattat beslut om att upphäva ett antal föreskrifter gällande fastställande av intäktsramar. Nya föreskrifter väntas och kommer med stor sannolikhet påverka värderingen av kapitalbasen för så väl metoden som det faktiska värdet.

Väsentliga händelser

2022 har varit ett år präglat av höga elpriser, de totala intäkterna ökade med ca 5,3 % under året, samtidigt som den distribuerade elkraften minskade med 15,3 GWh. Antalet elnätskunder ökade under året med 52 stycken, vilket gör att det vid årsskiftet fanns 13 180 anslutna kunder inom vårt koncessionsområde. Under 2022 uppgick den totala transiteringsvolymen av elkraft till 201,3 GWh (216,5 GWh). Nätförlusterna uppgick till 6,2 GWh (7,1 GWh).

Antalet elnätskunder fortsätter stadigt att öka, vilket bidrar till att utbyggnaden av elnätet sker löpande. De senaste årens ökningar av kunder beror framför allt på de pågående exploateringar som sker i områdena Ekhagen och Hornslandet.

Ett antal nätstationer har bytts ut och utbyten har skett av ett antal icke personsäkra kabelskåp enligt de fasta planerna. Projektet kring vädersäkring av elnätet har fortsatt under året och en etapp på Västrumsnätet färdigställdes. Under åren har det även inkommit en större beställning av dubblerad anslutningseffekt och ökad redundans. Beställningen innebär en omfattande investering och förstärkning av vårt elnät under de närmaste åren, samt att några mottagningsstationer behöver anpassas och en ny fördelningsstation är beställd och planeras att tas i drift under hösten/vintern 2023. Det har även under året förts diskussioner om ytterligare en större anslutning till vårt lokalnät. Diskussionen har föranlett att en förprojektering beställts och pågått under året, för att kunna kartlägga ett genomförande av projektet.

Efter att elhandelspriserna skenat under december månad 2021 beslöt regeringen om ett förslag på kompensation för de hushåll som har höga elräkningar med anledning av den rådande situationen på elmarknaden i Sverige och i Europa. Elnätsföretag ställde sig bakom att administrera stödet och utbetalningen skedde automatiskt från kundens elnätsbolag. Våra kunder inom koncessionsområdet fick utbetalningen under våren i samband med fakturan för maj månad. Elnätsföretagen blev kompenserade av staten för de kostnader som administreringen av stödet innebar utifrån en standardiserad modell.

Det löpande drift- och underhållsarbetet har under året genomförts enligt plan och detta ligger väl i fas med de årsplaneringar för drift- och underhåll som tagits fram.

I juni 2022 meddelade Kammarrätten i Jönköping domar i målen som handlar om elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2020–2023. Ett stort antal elnätsföretag överklagade domarna till Högsta förvaltningsdomstolen, men den 12 januari stod det klart att domstolen inte meddelar prövningstillstånd. Därmed står kammarrättens domar fast. Ärendena om elnätsföretagens intäktsramar för tillsynsperioden 2020–2023 återförvisas till Energimarknadsinspektionen som ska fatta nya beslut.

Ovädret Elisabeth som träffade de södra delarna av vårt elnät den 17 november medförde stora driftstörningar. Strax över 2400 kunder kom att drabbas, och 211 av dessa berättigas avbrotts-ersättning.

Förväntad utveckling/framtid

Elnätet kommer att spela en viktig roll i omställningen av energisystemet mot ett mera uthålligt system vilket är en stor utmaning för samhället. Omställningen innebär bland annat ett storskaligt införande av förnybar elproduktion samt elektrifiering av transportsektorn. Anpassningar i elnätet behövs för att klara alla förändringar, leveranssäkerheten måste vara fortsatt hög, trots att den nya produktionen påverkar elnätet på ett annat sätt jämfört med idag.

Den närmsta tiden kommer några större investeringsprojekt initieras genom modernisering av två mottagningsstationer som är till åren komna. Det fortsatta arbetet med värdesäkring och säkerställa driften av elnät, minska avbrottstiderna, är även högt prioriterat.

Ekonomisk redovisning

mnkr Utfall 22-12-31 Budget 2022 Avvikelse mot budget
Nettoomsättning 80,8 73,2 7,6
Resultat efter finansiellt netto 32,2 20,1 12,1
Periodens resultat* 1,9 0,04 1,86
Eget kapital** 40,3 38,0 2,3
Balansomslutning 174,6 185,0 -10,4
Soliditet i %*** 65,1 66,0 -0,9

*Budgeten tar inte hänsyn till bokslutsdispositioner och är därmed inte jämförbar med utfallet
**Definierat som eget kapital + eget kapitalandel 79,4 % av obeskattade reserver
***Definierat som (eget kapital + kapitalandel 79,4 % av obeskattade reserver)/balansomslutning

Måluppfyllelse

Ekonomiska mål

De ekonomiska mål som anges i bolagets ägardirektiv för 2022 fastställer att bolaget ska sträva efter en genomsnittlig avkastning på totalt kapital motsvarande lägst 10 %. Bolaget redovisar 2022 en avkastning på totalt kapital motsvarande 19,5 %. Målet är därmed uppfyllt. Vidare ska bolaget enligt ägardirektivet självfinansiera investeringar till 100 %. Självfinansieringsgraden överstiger för året 100 % och målet är därmed uppfyllt.

Verksamhetsmål

Bolagets verksamhetsmål enligt fastställda ägardirektiv är följande:
Bolagets kvalitetsmål är att de oplanerade avbrottstiderna varje år i genomsnitt ska understiga 50 minuter/kund/år. Den genomsnittliga avbrottstiden under 2022 uppgick till 163,87 minuter/kund/år och därmed har målet inte uppnåtts. Att avbrottstiden översteg målet under 2022 kommer av den stora störning som följde i spåren av ovädret Elisabeth den 17/11 och pågick till den 23/11. Arbetet med att vädersäkra ledningarna i de drabbade områdena kommer att intensifieras kommande år för att säkra leveranssäkerheten.

Bolagets miljömål består dels av att nätförlusterna årligen ska understiga 3,5 %, dels av att antalet kreosotimpregnerade stolpar i nätet ska minska. Andelen nätförluster uppgick till 3,18 % under 2022 och målet har därmed uppnåtts. Antalet kreosotimpregnerade stolpar minskade under året med 25 stycken och det målet är således också uppnått.
Under 2022 har verksamheten haft som mål att införa ett ledningssystem för informationssäkerhet. Arbetet med införandet har genomförts under året men arbetet är med att underhålla och utveckla ledningssystemet är ett långsiktigt arbete som fortlöper. Målet anses därmed uppnått.

Sidan senast granskad den 24 april 2023