Västervik Resort AB

Bolaget äger, driver och utvecklar Västervik Resort. Resorten har idag 230 000 gästnätter och ambitionen är att Västervik Resort ska vara Sveriges bästa Resort med upplevelser året runt. Affärsidé; Erbjuda Sveriges bästa semester och upplevelse.

Omvärldsanalys

Pandemin har även detta år påverkat hela besöksnäringen. Detta fick till följd att planeringen försvårades då osäkerheten kring restriktioner fanns tätt inpå den inledande sommarsäsongen. Branschen har haft svårare att rekrytera personal vilket varit påtagligt även för Västervik Resort. Fortsatta restriktioner kring resande har gjort att det inhemska semestrandet gynnats och här har Resorten även detta år fått många nya besökare.

Väsentliga händelser

Ännu ett år med covid har resulterat i att svenskarna har rest väldigt mycket på hemmaplan. Detta har märkts av även på Västervik Resort. Det har bland annat gett oss en god beläggning rätt tidigt på säsongen, framför allt under högtidshelger. Osäkerheten på hur restriktioner skulle påverka besöksnäringen gjorde att vi jobbade genom säsongen med ett minimiantal anställda. Vi har klarat oss bra men det ger såklart ett utslag på gästundersökningen där vi tappade lite mark.
Tack vare att vi hållit igen så är resultatet högre än normalt och de investeringar som inte gjordes kommer vi nu att ta igen plus att vi ska lyfta Västervik Resort ytterligare kommande år.

Förväntad utveckling/framtid

Större investeringar kommer att genomföras de kommande åren för att lyfta upp kvaliteten på boende och upplevelser så prognosen de kommande åren är att vi siktar på positivt resultat men kanske inte på de nivåer vi hittills haft. Svenskarna resande på hemmaplan tror vi kommer att hålla i sig framöver så vår satsning framåt kommer att ge oss nöjda, återkommande kunder.

mnkrUtfall
21-12-31
Budget 2021Avvikelse mot budget
Omsättning

49,0

42,0 7,0
Resultat efter finansiellt netto

3,3

3,0 0,3
Periodens resultat 4,2

Eget kapital 47,0

Balansomslutning 105,9

Soliditet i % 47,6

Ägaren har i ägardirektiv uppställt mål för bolaget enligt nedan.
Ekonomiska mål: Avkastningskrav 3,0 %. Resultatet landar på 3,3 miljoner vilket gör att bolaget klarar avkastningskravet för 2021 (4,1%). Självfinansiering av investeringar till 100% vilket också nås.
Verksamhetsmål: Västervik Resorts betydelse som motor för besöksnäringen har haft fortsatt stor betydelse för hela destinationen. Västervik har klarat sig bra under perioden av restriktioner och lyckats dra till sig många nya besökare då många valt att semestra nationellt och här har Västervik Resort haft en mycket viktig roll.
Målet om ökningen av antalet gästnätter under vår och höst har inte uppfyllts.

Sidan senast granskad den 11 maj 2022