Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Överförmyndare

Överförmyndaren är en kommunal tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över gode mäns, förvaltares och förmyndares förvaltning av huvudmannens / omyndiges egendom samt fullgör de övriga uppgifter som enligt lag eller författning åligger överförmyndaren.

Omvärldsanalys

Ställföreträdarutredningen är nu klar och betänkandet (SOU 2021:36) presenterades i början av sommaren. Utredningen har tagit fram ett flertal förslag på lagändringar som just nu är ute på remiss. Det övergripande syftet med utredningen har varit att åstadkomma förbättringar för personer som har god man och förvaltare.

De mer komplexa ärendena fortsätter att öka och det råder idag en viss brist på ställföreträdare som kan åta sig dessa ärenden. Exempel på mer komplexa ärenden är huvudmän som är utåtagerande och hotfulla eller som kräver stora arbetsinsatser i form av kontakter med myndigheter, anhöriga och huvudmännen. Västerviks kommun har idag en förvaltarenhet som åtar sig mer komplexa ärenden vilket avhjälpt en del av problemet. Rekrytering av nya ställföreträdare har försvårats till följd av pandemin då det inte gått att anordna utbildnings- och informationsträffar som planerat. Rekrytering av nya ställföreträdare har under året skett endast genom intresseanmälningar via hemsidan.

Väsentliga händelser

Samtliga gode män och förvaltare har att inkomma med en ekonomisk redovisning senast 1 mars varje år vilket renderar i att cirka 400 redovisningar skall granskas och arvoderas under perioden. Ställföreträdarna är angelägna om att granskningen sker så snabbt som möjligt då de arvoderas för föregående års arbete i samband med att granskningen av inlämnad årsräkning är klar. Överförmyndaren har som mål att 80 % av räkningarna skall vara granskade till midsommar vilket uppnåddes.

Överförmyndaren har under senaste åren haft två anställda handläggare. Med anledning av den stora arbetsbelastningen har det under en längre tid funnits behov av ytterligare medarbetare. I början av året anställdes en ny medarbetare på 50 % som skulle vara behjälplig med framför allt administrativa sysslor. Denna anställning blev dock kortvarig. Behov av ny medarbetare för att avhjälpa den höga arbetsbelastningen kvarstår.

Överförmyndaren har köpt in ett nytt verksamhetssystem vilket kommer börja användas i skarp drift under 2022. Uppdateringen var nödvändig då det gamla systemet var föråldrat och höll på att fasas ut av leverantören. Det nya verksamhetssystemet är modernare och underlättar exempelvis för arbete hemifrån samt på sikt möjligheten att använda sig av e-arkiv. 

Förväntad utveckling/framtid

Med anledning av ställföreträdarutredningen och dess slutsatser förväntas flera lagändringar ske framöver. Ändringarna förväntas träda i kraft med start 1 januari 2023. Förslagen innebär bland annat att Överförmyndaren skall ta över en del av de uppgifter som idag åligger tingsrätten. Vidare ska granskningen bli mer omfattande och möjligheten för huvudmännen att få insyn i sitt ärende förbättras. En ny statlig myndighet föreslås inrättas vilken ska ha det övergripande ansvaret för området.

Ovanstående är bara några exempel på förändringar som föreslås. Utredningen bedömer att ändringarna förväntas leda till ökade kostnader för kommunerna med omkring 200 miljoner kronor. I betänkandet föreslås att finansiering av de ökade kostnaderna sker genom ett ökat generellt statsbidrag till kommunerna.

Överförmyndaren kommer fortsatt ha behov av ytterligare medarbetare och kommer under början av 2022 försöka rekrytera ny personal.

Ekonomisk redovisning

Överförmyndarkansliet ger ett mindre överskott för 2021. Orsaken beror till största delen på lägre personalkostnader än budget till följd av att man inte lyckats rekrytera ny medarbetare. Ett nytt verksamhetssystem har kunnat bekostas inom den totala budgetramen till följd av ovanstående. Behov av ytterligare medarbetare kvarstår dock vilket bör beaktas i kommande budget.

PostNettokostnad 21-12-31, mnkrBudget 2021, mnkrAvvikelse mot budget 2021, mnkr
Totalt

-3,3

-3,6 

 0,3

Sidan senast granskad den 11 maj 2022