Tidsresor i Gamleby – elever reste både till medeltiden och framtiden
Som en del av Gamlebys 750-årsfirande har elever från både Åbyängskolan och Östra Ringskolan fått resa i tiden tillsammans med Kalmar läns museum: bakåt till medeltiden och framåt till år 2075.
Tidsresorna framåt och bakåt i tiden ligger helt i linje med vårt fokus för jubileumsfirandet, säger Sofie Westerlund, en av projektledarna för Gamlebyjubileet.
– Vi vill väcka stolthet och skapa vikänsla över vår historia, men också över dagens Gamleby och vad framtiden kan ge.
Medeltidsliv i Unos park
För elever på Åbyängskolan blev det några oförglömliga dagar när Unos park förvandlades till en levande medeltidsby. Omklädda i tidstypiska kläder fick de laga mat över öppen eld, gjuta tenn, tillverka smycken och prova lekar från förr.
Vi har haft fantastiska dagar tillsammans med Kalmar läns museum, berättar skolans personal. Det var så roligt att se eleverna ta till sig historien med hela kroppen.

Och uppskattningen var ömsesidig. Eleverna beskriver dagarna som något alldeles extra:
”Det var kul att känna hur det var att leva på medeltiden och prova nya saker som att gjuta tenn.”
”Det var den bästa dagen i skolan!”
”Jag lärde mig om Bo Jonsson Grip och att Gamleby hette Västervik på medeltiden.”

Framtidsresa till år 2075
På Östra Ringskolan tog tidsresan en annan riktning – framåt. Årskurs 8 fick kliva in i framtidens Gamleby år 2075, i ett rollspel där de föreställde sig själva som sina egna barnbarn.
Kalmar läns museum har rest i tiden sedan 1980-talet. Vi brukar använda historien för att prata om nutiden – men nu reser vi också till framtiden, berättar Linda Liljeberg, samordnare för pedagogik och tidsresor på Kalmar läns museum.
– Framtidsresan handlar om att väcka tankar: Vilken framtid vill jag ha? Och hur påverkar våra val idag den framtiden?

Eleverna arbetade i tre grupper: Gamlebyborna, Landsbygdsgruppen och den globala gruppen, och skapade varsin vision av framtiden. Förslagen spände från pyramidhus och flytande bostäder till fotbollsarenor, vattenvallar och bevarandet av ”Gamlebys kärna”.
”Om den gamla delen, försvinner, finns ingen historia kvar. Det är vår kärna, den får inte försvinna. Då blir inte Gamleby 800 år. Vi måste skapa vallar och sjöar” säger en elev från gruppen Gamlebyborna.
”Det ska vara kul att bo i Gamleby,” fyllde en klasskompis i, som ritade framtidens mötesplatser och aktiviteter.

Rektor Jessica Hübinette är glad över samarbetet:
Det här är en fantastisk möjlighet. Våra ungdomar får tänka fritt och reflektera över sin framtid både som individer och som samhällsbyggare.
Även läraren Emil Koverot ser värdet i metoden:
Det var spännande att se hur positivt eleverna tänkte framåt. Samtidigt vore det intressant att låta dem arbeta med ett mer utmanande scenario också: hur vi möter framtiden om utvecklingen går åt ett mer negativt håll.
Gamleby 2075 – en plats att trivas på
När framtidsresan avslutades var en sak tydlig: oavsett hur mycket som byggs eller förändras i framtidens Gamleby, så handlar det om livskvalitet. Om att trivas, mötas och känna stolthet över sin plats.
Eller som en av eleverna uttryckte det:
”Vi vill ha ett Gamleby som är både nytt och gammalt. Där man kan leva gott och ändå minnas hur allt började.”
