Förskola | Årskurs F-3
Välkomna att boka er klass eller förskolegrupp. Nedan hittar ni aktiviteter vi erbjuder, men vi gör mycket mer än det. Kontakta oss så skräddarsyr vi besöket efter era önskemål.
Hemliga lådan
Upptäck naturen genom att känna och gissa.
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år
Tidsåtgång: 30 – 45 minuter beroende på antal barn.
Tre hemliga lådor med olika innehåll plockas fram. Barnens uppdrag är att stoppa ner handen i respektive låda för att känna och gissa vad som ligger i lådan. Det kan till exempel vara en sten, en maskros och en kotte. Därefter ska deltagarna hitta objekten i dess naturliga miljö, som ligger i nära anslutning till lådorna. De får lov att känna och jämföra så att objekten överensstämmer med innehållet i lådorna.
Aktiviteten är förankrad i Lpfö 18. Syftet med aktiviteten är en ökad förståelse för naturens mångfald och variation, utveckla fantasi och föreställningsförmåga, kommunicera upplevelser och erfarenheter med hjälp av sinnena, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Med förhoppning om ökad nyfikenhet för naturvetenskap, kreativitet och lust att leka och lära!
Aktiviteten är kostnadsfri och utförs i första hand på Kulbacken, men kan också utföras på förskolan om så önskas.
Bokning
Mejla namn på förskola, ungefärligt antal barn samt aktivitet. Meddela även önskat datum och tid.
Myran
En kreativ aktivitet om samarbete.
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år
Tidsåtgång: 30 – 45 minuter beroende på antal barn.
Vi pratar om myrans roll i stacken och hur de samarbetar för stackens bästa. Att hjälpas åt, alla får vara med, alla behövs! Vi pratar om hur starka de är och om hur det skulle se ut om en människa bar lika mycket. I munnen dessutom!
Barnen får göra en myrstack tillsammans genom att plocka barr och limma på större papper för att därigenom skapa sin egen. Er egen myrstack får ni ta mer till förskolan eller hänga upp inne på naturum!
Förankrad i Lpfö 18. Syftet med aktiviteten är ökad förståelse för samband i naturen. Vikten av att hjälpas åt, utveckla fantasi och föreställningsförmåga, utveckla förmågan att skapa med hjälp av bild och form, kommunicera upplevelser och erfarenheter genom skapande, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Med förhoppning att öka nyfikenhet för naturvetenskap, kreativitet och lust att leka och lära!
Aktiviteten är kostnadsfri och utförs i första hand på Kulbacken, men kan också utföras på förskolan om så önskas.
Bokning
Mejla namn på förskola, ungefärligt antal barn samt aktivitet. Meddela även önskat datum och tid.
Maskrosen
Vindens kraft sprider blommor
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år
Tidsåtgång: 30 – 45 minuter beroende på antal barn.
Vi diskuterar hur fröer gror och växer. Här får barnen själva testa på att vara maskrosor som släpper fröer och fundera över om deras fröer har turen att hamna på en plats där de kan gro, växa upp och bli till en ny blomma som blir mat till insekter.
1. 15 min - inledande introduktion till vad ett frö är och vad som krävs för att fröer ska gro. Maskros utgör ett exempel i övningen. Vi pratar om hur fröer sprids på olika sätt.
2. 15 min - blåsa såpbubblor. Vi leker att vi är maskrosor som sprider fröer.
Syftet med aktiviteten är ökad förståelse för samband i naturen. Från frö till planta, uveckla fantasi och föreställningsförmåga, kommunicera upplevelser och erfarenheter genom drama, rörelse, se samband och upptäcka nya sätt att förstå sin omvärld.
Med förhoppning om ökad nyfikenhet för naturvetenskap, kreativitet och lust att leka och lära!
Aktiviteten är kostnadsfri och utförs i första hand på Kulbacken, men kan också utföras på förskolan om så önskas.
Bokning
Mejla namn på förskola, ungefärligt antal barn samt aktivitet. Meddela även önskat datum och tid.
Sagostigen
Följ med Uttern på Sagostigen!
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år, Årskurs 1-3
Tidsåtgång: 30 minuter beroende på antal barn.
PLats: Aktiviteten genomförs på Kulbacken. Stigen är cirka 200 meter lång.
På Sagostigen lär sig förskolebarn och lågstadieelever på ett lekfullt sätt om de viktiga komponenter som behövs för att något ska bli till och växa. I detta fall ett äppleträd. Detta görs tillsammans med en naturumguide som leder gruppen mellan de platser där sagodjuren är placerade. Sagostigen består av sex stycken sagoplatser och djur.
Själva berättelsen handlar om att ta reda på hur det kan bli ett äpple. En utter som frågar sina djurkompisar och får pusselbitar från varje djur som läggs ihop och leder till en förklaring. Sagostigen är förankrad i Lpfö 18.
Strandstädarlabbet
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år, Årskurs 1-3
Tidsåtgång: 60-120 minuter beroende på antal barn.
Vi samlas plats och förvandlas till skräpdetektiver. Först letar vi skräp/ledtrådar för att sedan försöka förstå vad det är för saker som har blivit skräp, var det kommer ifrån och vart det ska lämnas tillbaka.
Syftet är att väcka intresse för miljö och hållbar utveckling på ett lekfullt och lärorikt sätt.
Bokas och anpassas efter kunskapsnivå.
Västervik är en Håll Sverige Rent- kommun. Använd gärna HSR:s lektionsupplägg, tips och material: Hej pedagoger! | Håll Sverige Rent
Vattenlabbet
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år, Årskurs 1-3
Tidsåtgång: 60-120 minuter beroende på antal barn.
Kostnad: 250kr/tillfälle
På ett lekfullt sätt lär vi oss om Östersjön och vad vi hittar på stranden och under ytan. Vi ses vid en strand nära er förskola eller skola. Naturums guider vägleder er att undersöka och utforska djur och växter i Östersjön.
Barnen delas in i grupper och roterar sedan mellan olika stationer, håvning ingår. All utrustning tillhandahålls av naturum. Labbet bokas och anpassas efter Lpfö 18 och Lgr 22.
Låna en naturvägledare
Låna oss till er skola eller förskola!
Rekomenderad ålder: 3 – 6 år, Årskurs 1-3
Tidsåtgång: 30 - 60 minuter beroende på antal barn
Vi tar en närmare titt på närområdet. Vilka djur och växter har ni på just er gård eller i ert närområde? Vad lever och hur vet vi att något lever? Genom utforskande tas barnens nyfikenhet till vara och förhoppningen är att bidra till att skapa en relation till naturen.
Vad gör vi under besöket? Vi undersöker närområdet. Det finns mycket spännande att urforska! Vi kan till exempel plantera, gräva i lövhögar/kompost, titta, känna och lukta på växter, leta efter olika sorters stenar, upptäck marken - är det torrt eller vått? Växter det mycket/lite?
Varmt välkomna att höra av er!