Barn- och ungdomsvetenskapligt magisterprogram, 60 hp
Att förstå den skiftande betydelsen av barndom och ungdom och de olika förhållandena som formar, begränsar och främjar unga människors erfarenheter är nyckelaspekter av magisterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap. Syftet med programmet är att tillhandahålla de teoretiska och metodiska verktygen för att delta i, utveckla och förbättra aktiviteter och interventioner riktade mot barn och ungdomar.
Om utbildningen
Under programmet studeras barn och ungas lärande, utveckling och villkor i olika sammanhang, som exempelvis skola, familj och närsamhälle och i olika kulturella, nationella och internationella kontexter. Programmet bygger på idén om unga som aktiva och kompetenta i sina egna liv, och att de både influerar och influeras av sina sociala världar. Samtidigt påverkas och begränsas deras erfarenheter och handlingsutrymme, på olika nivåer i samhället av rådande maktförhållanden. Dessa förhållanden beskrivs och analyseras utifrån maktordningar relaterade till aspekter som genus, klass, etnicitet och funktionsnedsättning.
Utbildningen bygger vidare på studenternas tidigare kunskaper om barn och ungdomar och fördjupar och breddar i ett tvärvetenskapligt och tvärprofessionellt perspektiv. Programmet vänder sig till dig som redan idag arbetar med barns och ungdomars kultur och fritid - som lärare, socialpedagog, psykolog eller inom vården, och till dig som vill jobba med dessa frågor i ditt framtida yrke. Därmed är syftet med programmet att tillhandahålla de teoretiska och metodiska verktygen för att delta i, utveckla och förbättra aktiviteter och interventioner riktade mot barn och ungdomar.
Distans och platsträffar på campus
Programmet är nätbaserat vilket innebär att föreläsningar, seminarier och övrig kommunikation sker via högskolans lärplattform Canvas. Undervisningsspråk är svenska, men inslag av engelska kan förekomma. Du tar del av inspelade föreläsningar som kan spelas upp oberoende av tid och rum, vilket ger dig stora möjligheter att studera vid de tidpunkter som passar dig bäst och oberoende av var i världen du befinner dig. Via lärplattformen kan du dela och ladda upp filer och få tillgång till information, kursmaterial och diskussionsforum. Handledning och examination sker via nätbaserade möten.
Hela utbildningen läses på distans men om du vill finns det också möjlighet att träffas tre gånger per termin på Högskolan Väst, Campus Dalsland eller Campus Västervik. En av träffarna varje termin hålls tillsammans med en lärare. De två andra träffarna är utan lärare men tillsammans med andra studenter. Alla träffar sker klockan 15.00–17.00. Under träffarna diskuterar ni ett tema eller en text som hör till den kurs ni läser just nu. Träffarna ger också ett socialt sammanhang där du kan utbyta erfarenheter, lära känna andra studenter och bygga nätverk både under studietiden och efter examen. Mer information om träffarna ges i lärplattformen Canvas.
Arbetsintegrerat lärande - AIL
Högskolan Väst har en profil inriktad mot arbetsintegrerat lärande (AIL). AIL möter du inom programmet genom att teoretiska och praktiska kunskaper integreras i såväl diskussioner som inlämningsuppgifter.
Kontakt
