Källkritik och upphovsrätt
Källkritik
Det är viktigt att granska all information noga, speciellt när du skriver ett arbete i skolan! Här finns tips på vad du ska tänka på:
Internetkunskap - Massor med artiklar om hur du ska tänka källkritiskt.
Källkritik när du skriver Gymnasiearbetet
Länkskafferiets källkritiktips
Du kan läsa på om de viktigaste källkritikfrågorna i menyerna till vänster, men här kommer det viktigaste:
Ämne och omfång
- Finns en tydlig titel, som säger något om innehållet?
- Finns en introduktion som talar om vad man kan hitta på sidorna?
- Täcker det flera olika aspekter av frågan - tar det upp närliggande frågor och problem?
- Kan man bedöma om innehållet är riktigt/sant?
- Behöver det kompletteras med ytterligare källor?
- Ämnet/frågan/problemet?
- Finns en källförteckning?
- Erbjuder den möjligheter till interaktivitet?
- Kan du påverka innehållet eller få kontakt med författaren?
Objektivitet
Om du använder "faktasidor":
- Verkar uppgifterna riktiga?
- Är avsändaren trovärdig?
- Är det en etablerad myndighet/organisation/sakkunnig person som står för uppgifterna?
Om du använder :"synpunkts/debattsidor"
- Är syftet uttalat?
- Utmanar resursen användaren till reflexion, diskussion, jämförelse, egen forskning och egna slutsatser?
- Hur underbyggs personliga åsikter med fakta?
- Undviker man att redovisa vissa fakta?
- Är det man påstår underbyggd med tillräckligt mycket fakta, tillräcklig bredd, tillräckligt djup, eller är argumentationen "tunn"?
- Har den som uttalar sig goda kunskaper inom området?
- Kan man hitta fler källor som tar upp samma frågor?
- Har du andra åsikter än den som skrivit materialet?
Finns det uppgifter som du anser är felaktiga? I så fall: Hur hittar du de riktiga uppgifterna och hur kan man bevisa att dessa uppgifter är sanna?
Aktualitet
- Hur gammalt är materialet?
- Är det överhuvudtaget är daterat?
- Många sidor uppdateras regelbundet. Träna dig i att leta efter ett "senast uppdaterat" - datum.
Upphov / ansvar
- Hur har resursen kommit till?
- Vem skapade den?
- Presenterar sig upphovspersonen eller organisationen?
- Framgår det om upphovspersonen är en känd auktoritet på området?
- Finns en e-postadress till upphovspersonen eller organisationen?
Kommersialism
- Är webbplatsen kommersiell och gör reklam för en vara eller en tjänst?
- Kan du ha nytta av sidan i ditt skolarbete?
- På vilket sätt?
- Tänk noga igenom syftet med ditt arbete, när du använder kommersiellt material!
Målgruppsanpassning
- Talar man om vilka resursen riktar sig till?
- Är svårighetsgraden är lagom för dig, är det för lätt eller för svårt att förstå innehållet?
- Passar det verkligen för det arbete du skall göra?