Källkritik och upphovsrätt
Källkritik
Det är viktigt att granska all information noga, speciellt när du skriver ett arbete i skolan! Här finns tips på vad du ska tänka på:
Internetkunskap - Massor med artiklar om hur du ska tänka källkritiskt.
Länkskafferiets källkritiktips
Du kan läsa på om de viktigaste källkritikfrågorna genom att klicka dig vidare på knapparna längst ner, men här kommer det viktigaste:
Ämne och omfång
- Finns en tydlig titel, som säger något om innehållet?
- Finns en introduktion som talar om vad man kan hitta på sidorna?
- Täcker det flera olika aspekter av frågan - tar det upp närliggande frågor och problem?
- Kan man bedöma om innehållet är riktigt/sant?
- Behöver det kompletteras med ytterligare källor?
- Ämnet/frågan/problemet?
- Finns en källförteckning?
- Erbjuder den möjligheter till interaktivitet?
- Kan du påverka innehållet eller få kontakt med författaren?
Objektivitet
Om du använder "faktasidor":
- Verkar uppgifterna riktiga?
- Är avsändaren trovärdig?
- Är det en etablerad myndighet/organisation/sakkunnig person som står för uppgifterna?
Om du använder "synpunkts/debattsidor":
- Är syftet uttalat?
- Utmanar resursen användaren till reflexion, diskussion, jämförelse, egen forskning och egna slutsatser?
- Hur underbyggs personliga åsikter med fakta?
- Undviker man att redovisa vissa fakta?
- Är det man påstår underbyggd med tillräckligt mycket fakta, tillräcklig bredd, tillräckligt djup, eller är argumentationen "tunn"?
- Har den som uttalar sig goda kunskaper inom området?
- Kan man hitta fler källor som tar upp samma frågor?
- Har du andra åsikter än den som skrivit materialet?
Finns det uppgifter som du anser är felaktiga? I så fall: Hur hittar du de riktiga uppgifterna och hur kan man bevisa att dessa uppgifter är sanna?
Aktualitet
- Hur gammalt är materialet?
- Är det överhuvudtaget är daterat?
- Många sidor uppdateras regelbundet. Träna dig i att leta efter ett "senast uppdaterat" - datum.
Upphov / ansvar
- Hur har resursen kommit till?
- Vem skapade den?
- Presenterar sig upphovspersonen eller organisationen?
- Framgår det om upphovspersonen är en känd auktoritet på området?
- Finns en e-postadress till upphovspersonen eller organisationen?
Kommersialism
- Är webbplatsen kommersiell och gör reklam för en vara eller en tjänst?
- Kan du ha nytta av sidan i ditt skolarbete?
- På vilket sätt?
- Tänk noga igenom syftet med ditt arbete, när du använder kommersiellt material!
Målgruppsanpassning
- Talar man om vilka resursen riktar sig till?
- Är svårighetsgraden är lagom för dig, är det för lätt eller för svårt att förstå innehållet?
- Passar det verkligen för det arbete du skall göra?