Studier

Ansökan om pedagogiskt stöd på svenska universitet och högskolor   Nais

Komvux Västervik -  vid ansökan till Komvux kan du ange om du har en funktionsnedsättning för att de ska kunna anpassa utbildningen. Du kan ange mer information i rutan "Övriga upplysningar".

Folkhögskola - kurser som särskilt vänder sig till dig med funktionsnedsättning, sök vidare för det som passar just dig.

Yrkeshögskolan -  Som studerande inom yrkeshögskolan har du rätt att vid behov få särskilt pedagogiskt stöd under dina studier. Särskilt pedagogiskt stöd är olika former av stödinsatser som ska kompensera svårigheter i studierna

Högskola/Universitet - I god tid (gärna i samband med ansökan) tar du kontakt med samordnaren för studenter med funktionsnedsättning på den skola du vill söka till för att få information och planera studierna, pedagogiskt stöd mm. Länken är till övergripande information från Stockholms universitet.

Specialpedagogiska skolmyndigheten - En funktionsnedsättning kan ge konsekvenser för individens lärande. Därför är valet av pedagogiska strategier, läromedel och andra lärverktyg avgörande för elevens delaktighet i undervisningen.

Sidan senast granskad den 3 januari 2024