Pressmeddelande 2022-04-05: Västerviks kommun bjuder in civilsamhällets organisationer för dialog om flyktingsituationen och information om säkerhetsläget utifrån kriget i Ukraina tisdag 12 april

2022-04-05

Kommunen bjuder in företrädare för föreningar och organisationer från civilsamhället till information och nulägesbild utifrån säkerhetsläge efter Rysslands invasion av Ukraina och det förväntade ökade flyktingmottagandet till Sverige och vår kommun. Mötet hålls tisdag 12 april på Best Western Plus Västerviks Stadshotell i lokalen Utsikten.

Syftet med detta möte är att ge ideella organisationer och föreningar i kommunen en bred information om läget utifrån flera perspektiv om situationen i Ukraina. I stort gäller det säkerhetsläget i vår kommun och specifikt ett förväntat ökat antal personer på flykt från Ukraina. Vi vill nå ut till civilsamhällets organisationer med informationen och gör detta i ett möte på Stadshotellet den 12 april, berättar Joakim Jansson, räddnings- och säkerhetschef i Västerviks kommun.

Mötet avslutas med en dialog om ett mottagande i samverkan, kommun och civilsamhälle.

Det är inte så många år sedan vi krokade arm och tog emot många personer på flykt från bland annat Syrien och Afghanistan. Mötet ger tillfälle att prata ihop oss och tillsammans diskutera hur vi kan ge ett bra mottagande i samverkan, säger Elisabet Sjöstrand, kommunens samordnare för civilsamhället.

Västerviks kommun bjuder på matig fika, kaffe och te under mötet. Alla som vill vara med behöver anmäla sig och ange eventuell allergi och matöverkänslighet i anmälan senast lördag 9 april. Anmälan till mötet på Stadshotellet 12 april 16.30-18.30 görs via kommunens hemsida på adressen nedan:

Anmälan civilsamhället 12 april

Sidan senast granskad den 5 april 2022