Pressmeddelande 2023-10-05: Västerviks kommun höll föredrag för riksdagens trafikpolitiker om bland annat Tjustbanan och placeringen av centralstationen i Linköping

2023-10-05

Delar av Västerviks kommunledning och infrastrukturexpertis med kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M) och Daniel Niklasson från samhällsbyggnadsenheten har under torsdagen varit inbjudna till ett möte i riksdagens med flera av ledamöterna i trafikutskottet och andra. På mötet fick bland annat Västerviks kommun berätta om hur den aviserade förändringen vid centralstationen i Linköping, där järnvägarna från varken Västervik eller Kalmar ska nå ända fram, kommer att påverka regionen om bygget av Ostlänken genomförs enligt presenterad plan.

Daniel Niklasson höll en föredragning med en powerpointpresentation för närvarande riksdagsledamöter om det orimliga för kommunernas hållbara regionförstoringsarbete om staten samtidigt gör möjligheterna för vidareresor via Linköpings centralstation mer eller mindre omöjliga. På plats i riksdagen var också flera av Trafikverkets beslutsfattare. För inbjudan stod Trafikutskottets Magnus Oscarsson (KD).

- Riksdagsledamöterna lyssnade på de argument som vi, Vimmerby, Kinda och Åtvidaberg gemensamt har sammanställt. Jag upplevde att vi möttes av förståelse och viss frustration över att våra två viktiga järnvägar har hamnat i den här situationen, vilket jag tycker att vi kan se som en bra start på en fortsatt process för att ändra Trafikverkets beslut, säger Daniel Niklasson på telefon från Stockholm.

Efter att Trafikverket i sitt planeringsarbete med Ostlänken i mitten av februari meddelat att varken Stångådalsbanan mellan Kalmar, Hultsfred, Vimmerby, Kisa och Linköping eller Tjustbanan mellan Västervik, Gamleby, Överum, Åtvidaberg och Linköping längre skulle gå hela vägen till centralstationen i Linköping reagerade fyra kommuner i norra Kalmar län och södra Östergötland kraftfullt på nyheten. I de fyra kommunerna Västervik, Vimmerby, Kinda och Åtvidaberg skrev bland annat kommunalråden 2 augusti ett gemensamt brev till infrastrukturministern Andreas Carlson (KD).

I brevet, precis som vid presentationen i riksdagen, lyftes argumenten om att den aviserade stationsplaceringen medför försämrade möjligheter till arbetspendling med mer än 20 procent, därmed försämrade möjligheter till utveckling för samtliga drabbade kommuner. Brevet – och presentationen för riksdagens trafikutskott – handlade också om försvars- och beredskapsaspekten i de båda järnvägarnas geografiska placering:
- I samband med landets och Gotlands förändrade säkerhetsläge och Sveriges planerade anslutning till Nato bör exempelvis transporter via Västerviks hamn som är fastlandets närmaste hamn från Gotland och Visby få en kraftigt ökad nationell betydelse. Det är uppenbart att de riksdagspolitiker med trafikinriktning som vi träffade idag håller med oss om de här argumenten också, säger Daniel Niklasson avslutande.

Sidan senast granskad den 5 oktober 2023