Pressmeddelande 2023-08-01: Eldningsförbudet i skog och mark upphävs 2 augusti

2023-08-01

Det eldningsförbud som har gällt i skog och mark i Västerviks kommun sedan 26 maj 2023 tas nu alltså bort.

- Vi har haft en torr inledning på sommaren med extremt höga brandriskvärden som har gjort att det fortsatt varit relativt hög skogsbrandrisk i skog och mark trots att det har kommit en del regn under de senaste veckorna. Men SMHI:s prognos för brandrisk i skog och mark och väderprognoser säger nu att riskerna för bränder är måttliga. Därför är det inte längre motiverat med eldningsförbud, säger Peter Helge, operativ chef på räddningstjänsten i Västerviks kommun. Han fortsätter:
- Notera att det fortfarande är eldningsförbud inom detaljplanerat område i Västerviks kommun till och med 29 september. Och att det fortfarande finns anledning till försiktighet med eldning eftersom man kan se lokala variationer när det gäller brandrisk och torka.

Sidan senast granskad den 1 augusti 2023