Pressmeddelande 2021-09-20: Nu inleds en rad förbättringsåtgärder i kommunala skogar runt Överum

2021-09-20

Under våren påbörjades arbeten i för att förbättra både tillgängligheten och långsiktigt skapa hållbara natur- och kulturmiljöer Västerviks kommuns skogar runt Överum. Nu kommer arbetet att fortsättas under slutet av september och resten av hösten.

Vårt mål är att öka skogarnas tillgänglighet för allmänheten och att skogen ska bli både trevligare att vistas i och att titta på, säger Alice Sandberg, skogsförvaltare på BESA Skogskonsult AB som har uppdraget av Västerviks kommun att förvalta kommunens skog. Hon fortsätter:
Det övergripande målet med våra åtgärder är att dels skapa långsiktigt hållbara skogsmiljöer och att vi kan gynna och synliggöra viktiga natur- och kulturvärden.

Arbetena kommer att genomföras både motormanuellt med röj- och motorsåg, men också med skogsmaskiner.
Intresserade är välkomna att kontakta mig för att diskutera de här åtgärderna, säger skogsförvaltare Alice Sandberg, avslutande.

Områden inringade med svart på kartan berörs av arbetena

Sidan senast granskad den 20 september 2021