Kvinna framför en dator

Prata med oss i sociala medier

Prata med oss i våra sociala kanaler! Vi använder olika sociala medier för att möta dig som är kommuninvånare och föra en dialog. I våra sociala kanaler berättar vi både om det som har varit, är nu och det som kommer i framtiden. Helt enkelt pratar vi om det som berör och engagerar dig som medborgare, på den plattform du befinner dig. Det går även bra att ställa frågor till oss genom vår sida på facebook.

Varför vi använder sociala medier

Vår kommunikation ska vara tillgänglig, relevant och tydlig. Genom sociala medier kan du som medborgare enkelt nå oss, få information och ställa frågor om sådant du har nytta av i vardagen. Vi ser de sociala medierna som ett komplement till vår webbplats vastervik.se.

Västerviks kommuns officiella konton

Västerviks kommun har officiella konton på Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn och Twitter. Våra officiella konton bevakas under kontorstid på vardagar. Dessa konton sköts av HR & kommunikation.

Västerviks kommuns officiella sida på Facebook

Västerviks kommuns officiella konto på Instagram

Enskilda verksamheters konton

Många av kommunens verksamheter har egna konton i sociala medier. Du hittar länkar till de på respektive verksamhets sida här på vastervik.se.

Viktigt att veta när du pratar med oss på sociala medier

Genom sociala medier kan vi kommunicera med dig på ett enklare sätt än vad vi tidigare har kunnat. Det tycker vi om! Vi vill gärna att du ställer frågor, kommenterar och är aktiv i våra sociala kanaler, men vi förbehåller oss rätten att ta bort inlägg som bryter mot kommunens riktlinjer, aktuell lagstiftning och generella bestämmelser.

Dessa punkter är viktiga att du känner till när du pratar med oss på sociala medier:

• Dina inlägg och kommentarer betraktas som en allmän handling och kan komma att diarieföras.
  • Det är inte tillåtet att skriva ut sekretessbelagda uppgifter eller att kränka någon. Vi är måna om att alla håller en god ton. Om du upptäcker kränkande innehåll kan du anmäla det till kommun@vastervik.se. Du kan även använda kanalens egen kontaktväg.
  • Var försiktig när du delar information, personuppgifter eller annat material som kan vara känsligt. Tänk på att inte publicera foton eller filmklipp på personer utan att de vet om det och tycker att det är okej. När det gäller barn under 15 år måste vårdnadshavaren godkänna det innan.
  • Spam är inte tillåtet och upprepade inlägg kommer att tas bort.
  • Kommersiella budskap, spam eller reklam från företag är inte okej och kommer att tas bort vid publicering.
  • Vi tillåter inte länkar till icke-officiella sidor/falsk information.
  • Inlägg som görs ska vara relevanta för Västerviks kommun. Irrelevanta inlägg kommer att tas bort.
  • Vid upprepade inlägg som bryter mot någon av punkterna ovan, kan Västerviks kommun komma att spärra användaren på det aktuella kontot.

Hantering av personuppgifter, GDPR

Din integritet är viktig för oss i Västerviks kommun.

Här kan du läsa mer om vi hur vi behandlar dina personuppgifter.

Sidan senast granskad den 17 maj 2019