LUPP – Lokal uppföljning av ungdomspolitiken

Västerviks kommun genomför var tredje år en uppföljning av den lokala ungdomspolitiken kallad LUPP. Senast var det i oktober och november 2021 dags för ungdomar i årskurs åtta i grundskolan och årskurs två i gymnasiet att svara på en enkät om fritid, skola, politik och samhälle, trygghet, hälsa, arbete och framtid.

Under hösten 2021 genomförde Västerviks kommun LUPP, tillsammans med övriga kommuner i Kalmar län inom BoU - Barn- och ungdomsnätverket i Kalmar län, i årskurs 8 grundskolan samt årskurs 2 på gymnasiet. MUCF (myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) tar fram enkäten och stöttar kommunerna i genomförandet, liksom Kommunförbundet Kalmar län gör.

Beslut som rör unga ska bygga på kunskap om unga. Ungdomsenkäten Lupp (lokal uppföljning av ungdomspolitiken) är ett verktyg för att ta reda på hur ungas livssituation ser ut lokalt. Frågorna i enkäten ger svar på hur unga i vår kommun ser på inflytande och demokrati, situationen i skolan, möjligheten till arbete, sin egen hälsa och trygghet, sin fritid, och hur de ser på sin egen framtid.

Här finns LUPP-enkäten för Västerviks kommun 2021 i sin helhet

Video med analys av resultatet

Västerviks kommun har tidigare deltagit åren 2012, 2015, 2018 och senast 2021.

Sidan senast granskad den 24 maj 2022