Våra vattenmiljöer

I Västerviks kommun finns det 500 sjöar och nära 185 mil Östersjöstränder. Men en del av sjöarna och kustvattnet mår dåligt. Det beror på att vattenområdet under många år fått för mycket näring. På flera ställen har det gått så långt att bottnarna är döda.

Vattenmiljöarbetet prioriteras högt

Vattenmiljön är viktig för kommunens invånare men också för turister och fritidsboende. De långa, smala vikarna är typiska för Västerviks skärgård. De är ofta djupa men har ett grunt inlopp. Det får till följd att vattnet som rör sig mellan det öppna havet och de inre, djupare delarna är dåligt. Om det finns för mycket näring i vikarnas vatten blir det för mycket växtplankton. Det kan leda till brist på syre nere vid de djupa bottnarna.

En levande kustmiljö ger många möjligheter till att hitta ett bra boende. Samtidigt finns förutsättningar för en omväxlande fritid nära naturen. En levande kustmiljö är också viktig om turismen ska utvecklas och om man vill att nya företag ska söka sig till kommunen. Satsningar på en bättre kustvattenmiljö är därför avgörande för Västerviks framtida utveckling.

Vattenfördröjande åtgärder

I nära samverkan med lokala markägare och verksamheter genomförs vattenförbättrande och vattenfördröjande åtgärder. Resultatet av åtgärderna är att vattnet i landskapet har fördröjts samtidigt som näringsläckaget minskat och den biologiska mångfalden har ökat. Vattenfördröjning innebär klimatanpassning då åtgärden minskar problemen vid kraftiga vädersvämningar som översvämning och torka.  Åtgärderna har dessutom lett till ökad produktivitet i lantbruket och ett effektivare utnyttjande av våra gemensamma vattenresurser. Läs mer i slutrapporten av projektet Vattensamordning och ett exempel på alla genomförda projekt Vattenfördröjande åtgärder LONA 2018-2022 som båda kan laddas ner i högerspalten.

I Västervik arbetar vi med åtgärdssamordning

Västerviks kommun stöder markägare att arbeta med vattenmiljöåtgärder och är ett av ett 40-tal områden i landet som erbjuder stöd till markägare och samordning av åtgärder. Det är Länsstyrelsen som finansierar en del av denna vattensamordning och rådgivning.

Vattenmiljöarbetet i Storymap

I verktyget StoryMap kan du läsa mer om Västerviks kommuns vattenmiljöarbete i bilder, filmer och kartor. Där kan du också ladda ner projektrapporter och länkar till andra projekt.

Vill du lära dig mer?

Besök naturum Västervik på Kulbacken. Där finns utställningar om hav och kust. Naturum är öppet och har aktiviteter hela året. Under vår, sommar och höst kan du delta i naturums vattenskola.

Samverkan med andra

Vill du arbeta tillsammans med andra för en bättre vattenmiljö? Ta kontakt med något av de Vattenråd som arbetar inom kommunen eller kommunens vattensamordnare. Inom Vattenråden samarbetar intresserade och boende om till exempel övergödning eller fiske.

Sidan senast granskad den 21 oktober 2022