Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Samråd

När det beslutats att en ny detaljplan ska tas fram, tas det fram planhandlingar. Dessa beskriver hur området är tänkt att användas. Utifrån dessa har du möjlighet att säga vad du tycker om förslaget. Detta steg kallas för samråd.

Samrådet genomförs för att alla som har kunskap om området ska ha möjlighet att säga vad de tycker. Både allmänheten, myndigheter och andra berörda kan lämna synpunkter. Om du till exempel är granne till området så har du rätt att lämna synpunkter.

Planhandlingarna ska publiceras på kommunens hemsida. I vissa fall skickas de även ut till alla sakägare. Handlingarna finns också tillgängliga i kommunhuset.

Ofta hålls också samrådsmöten. På mötet kan du komma med dina synpunkter på förslaget. Under hela samrådstiden kan du ställa frågor till handläggaren.

När samrådstiden gått ut, sammanfattar handläggaren alla synpunkter i en samrådsredogörelse. Handläggaren föreslår även hur synpunkterna ska behandlas.

Om du ska kunna överklaga beslutet att anta en detaljplan krävs att du lämnat dina synpunkter skriftligt.

Sidan senast granskad den 6 juli 2021