Pressmeddelande: Nu är det dags för SCB:s medborgarundersökning där invånarna får svara på frågor om hur det är att leva i kommunen

2019-08-29

I dagarna får 161 500 personer i 135 kommuner runt om i Sverige enkäten i brevlådan. Aldrig tidigare har så många individer deltagit i SCB:s medborgarundersökning ett och samma år. I Västerviks kommun skickas enkäten nu ut till totalt 1200 personer i åldrarna 18-84.

Totalt 272 av Sveriges 290 kommuner någon gång varit med i undersökningen sedan starten 2005. Höstens enkät blir sjunde gången som Västerviks kommun deltar och senast som 1200 västervikare fick chansen vara med och svara på frågorna i enkäten var 2016.

- För oss är det viktigt att regelbundet få reda på hur våra kommuninvånare upplever den kommunala servicen och livskvaliteten i vår kommun, säger Västerviks kommuns kommunikationsstrateg Johan Jensen, som fortsätter:
- SCB:s Medborgarenkät är ett bra verktyg för att både jämföra utvecklingen i vår egen kommun över tid och för att jämföra Västerviks kommun med andra kommuner i ett nationellt perspektiv.

SCB:s medborgarundersökning görs för att mäta invånarnas attityder till verksamheterna i kommunerna: hur det är att bo och leva där samt vilket inflytande invånarna upplever att de har. Den ger en inblick i hur servicen fungerar ur invånarnas perspektiv och värdefull vägledning i kommunernas arbete.

- Vi hoppas och tror att så många kommuninvånare som möjligt vill vara med och säga sitt i årets enkät. Ju högre svarsfrekvens vi når ju mer tillförlitliga blir också resultaten som vi sedan använder i vårt kommande planeringsarbete i kommunen, säger Johan Jensen avslutande.

Sista datum för svar på enkäten är 29 oktober på papper och 4 november digitalt. SCB skickar ut flera påminnelser till dem som väntar med att svara. Resultaten av höstens undersökning kommer att skickas till de deltagande kommunerna i mitten av december. Den 18 december kommer de att finnas i SCB:s statistikdatabas.

Fakta: Så görs SCB:s medborgarundersökning

SCB:s medborgarundersökning är en enkätundersökning som görs på uppdrag av kommunerna. De personer som tillfrågas är ett slumpmässigt urval som dras från befolkningsregistret. Urvalsstorleken är olika beroende på hur stor kommunen är.

Den som är med i undersökningen kan svara med pappersenkäten eller på webben, där det även går att svara på engelska, finska eller spanska. Det går även att få pappersenkäten på arabiska.

Sidan senast granskad den 29 augusti 2019