Pressmeddelande: Satsning på dialog med teater för högstadieelever i kommunen

2015-01-21

Fullmäktige i Västerviks kommun har beslutat om ett uppdrag om att ta fram ett landsbygdsprogram med en vision för landsbygdsfrågor i kommunen och en ny övergripande vision för hela kommunen de närmaste 25 åren. Under hösten har det även bildats ett ungdomsråd i kommunen. För att samla kunskap och synpunkter till detta arbete genomför Västerviks kommun under kommande vecka fem stycken dialogmöten med teaterföreställning på högstadieskolor i kommunen. Under dessa möten kommer kommunens representanter att träffa cirka 550 elever i åk 7 och 8.

I anslutning med dialogprojektet har forskaren Lotta Svensson, filosofie doktor i sociologi, bjudits in för att träffa kommunstyrelsen. Lotta har, med Söderhamn som utgångspunkt, undersökt vilka drivkrafter som ligger bakom ungas flyttande. Tanken är att hon ska ge oss ökad kunskap om ungdomars syn på den mindre orten och vad som får unga att flytta eller att bo kvar.

Teater och dialog

Teaterföreställningen som inleder dialogträffarna heter ”I’m from Lekvattnet, motherfucker!” och är en 45 minuter lång inspirationsföreställning med temat identitet och demokrati. Denna föreställning visas även gratis för allmänheten på kvällen den 28 januari. Upphovsmännen beskriver själva innehållet: ”Inte den sortens demokrati som är jobbigt långt bort, inte en ”fula slipsar och tomma ord i Stockholm”-demokrati utan en ”jag och du, vi, här och nu, tillsammans för att det är kul”-demokrati!”. På scen hittar du Erik och Pelle Holst från Gycklargruppen TRiX, som sedan 2005 jobbat professionellt med cirkus och improvisationsteater.

- Efter föreställningen genomför vi en diskussionsverkstad där publiken får tycka till om sin närmiljö, fritid, och framtiden, säger Lotti Jilsmo, landsbygdsutvecklare på Västerviks kommun.

- Resultatet från dialogen kommer vi använda i kommunens arbete med landsbygdsprogram, vision och som inspiration till Ungdomsrådet.

Kommunfullmäktiges ordförande Dan Nilsson (S) kommenterar dialogprojektet så här:

- Det är med stor glädje att kunna berätta om denna stora satsning. Detta är en viktig del i den utvecklingen som pågår kring dialog med kommunens medborgare. Satsningen är högt upp på kommunens agenda både ur ett demokratiperspektiv men även vikten av att hela kommunen ska leva, säger Dan Nilsson och fortsätter:

- Det här är en del av de projekt och arbeten som pågår inom kommunen just nu. De övriga delar som pågår just nu är bland annat utvecklandet av ungdomsrådet, landsbygdsberedning samt demokratiberedningens utökade arbetsuppgifter med integrationsstrategi (som ska beslutas om i kommunstyrelsen den 26 januari).

Fakta:

Teaterföreställningar och dialog för årskurs 7 och 8

• Tisdag 27 januari, Ankarsrums skola, Ankarsrum,
  • Onsdag 28 januari, Åbyskolan, Gamleby, (även för Överums skola, Överum)
  • Torsdag 28 januari, Ellen Keyskolan, Västervik
  • Fredag 30 januari, Ludvigsborgsskolan, Västervik

Teaterföreställning öppen för allmänheten

• Onsdag 28 januari, klockan 18:00 – alla kan se föreställningen! Plats: Aulan, Åby Herrgård i Gamleby. Välkommen!

Föreläsning om forskning bland annat kring ungas flyttande

• Måndag 2 februari, klockan 18:30, öppen föreläsning för allmänheten med forskaren Lotta Svensson på Campus Västervik, Östersjövägen 8, Västervik. Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta

Lotti Jilsmo,
landsbygdsutvecklare, Västerviks kommun,