Skapa ett rekryteringsärende
Så här skapar du ett nytt rekryteringsärende i Jobposition
Logga in
Logga in i Jobposition. Länken hittar du under relaterade länkar. Ditt användarnamn är din e-postadress. Ditt lösenord har du valt själv när du loggade in första gången. Saknar du inloggningsuppgifter kan du registrera ett ärende i serviceportalen så får du hjälp av HR direkt.
Fyll i uppgifter i alla fält
- Klicka på "Rekrytering" och välj "Skapa ny”.
- Fyll i uppgifter om tjänst, arbetsplats, förvaltning.
- Klicka på spara.
- Fyll i uppgifterna på nästa sida och klicka sedan på ”Gå vidare med rekrytering”. De uppgifter du behöver fylla i på sidan är:
- Yrke (detta styr hur tjänsten visas på arbetsförmedlingens hemsida)
- Orsak till rekrytering
- Varaktighet (Du får även fylla i start- och slutdatum. Det kan skrivas i text eller väljas i en kalender.)
- Sysselsättningsgrad
- Under rubriken ”Behovsanalys” fyller du i fälten; Mål och ansvar för tjänsten, utbildningskrav, erfarenhetskrav, kunskapskrav, övriga krav och kompetenser (här väljer du kompetenser i en rullista).
- Om du tidigare har rekryterat en tjänst med liknande eller samma kompetenskrav kan du importera den behovsanalysen. Du klickar då på ”Behovsanalys” i menyn högst upp. Välj ”importera behovsanalys”. Du kan använda sökrutan och klicka på flikarna ”Behovsanalys” och ”Rekrytering” för att hitta det underlag du söker.
Vad händer när jag fyllt i uppgifterna?
- Du får nu upp en ruta om att ansvarig HR-specialist kommer att pröva företrädesrätten. Klicka på ”Gå vidare” i rutan. Ditt ärende sparas i listan över dina rekryteringar. Den aktuella rekryteringen är nu gulmarkerad.
- Din rekrytering skickas till rekryteringscenter som prövar företrädesrätten. HR-specialisten kontaktar sedan dig.
Så här registrerar du din annonstext
Om du har en färdig annonstext kan du fylla i den texten så att ansvarig HR-specialist får del av den. Du klickar då in på den aktuella rekryteringen. Den öppnas då upp och du kan skriva din text i rutan för ”annonsunderlag”.
Du kan också skriva anteckningar i fältet för ”Anteckningar”. Dessa anteckningar kan HR-specialisten läsa.
När du skrivit annonstexten och eventuella anteckningar sparar du genom att klicka på knappen ”Spara” i menyn högst upp. HR-specialisten kan då ta del av den text du skrivit.