Kvalitetsarbetet i styrning och organisation
På Campus Västervik arbetar vi inom kvalitetsområdet Styrning och organisation, utifrån hur väl kvalitetsarbete genom verksamhetens styrning och organisation fungerar. Till området hör tre kvalitetskriterier:
- Politisk styrning och organisation kring kvalitetsarbetet
- Behovsinventering och arbetsmarknadsrelevans
- Strategisk styrning, samverkan och ansvar
Politisk styrning och organisation kring kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet på Campus Västervik sker i process och i dialog med studenter, lärosäten, YH-anordnare, medarbetare på Campus Västervik och kommunala politiker. Det är en levande process med ett kontinuerligt förbättringsarbete, som dokumenteras årligen och leder till förbättringsförslag.
- Ledningen på Campus Västervik ansvarar för att utse kvalitetsansvarig och representanter till kvalitetsgruppen. Kvalitetskriterierna, mallen för dokumentation, och förbättringsåtgärder beslutas och prioriteras av ledningen för Campus Västervik
- Kvalitetsgruppen ansvarar för att kvalitetsarbetet dokumenteras, att uppdatera mallen för kvalitetsarbetet och de kvalitetskriterier som används samt för att återkoppla till ledningen om vilken förbättringsåtgärdernas effekter
Behovsinventering och arbetsmarknadsrelevans
Campus Västervik ska sträva efter att tillgodose det utbud av högre utbildning och forskning som efterfrågas av/inom Västerviks kommun och på den lokala arbetsmarknaden. Vilket betyder att all utbildning och forskning som genomförs på Campus Västervik är efterfrågad.
- Campus Västervik ska arbeta med behovsinventering gentemot arbetsplatser i det lokala näringslivet, hos de offentliga arbetsgivarna samt gentemot enskilda kommunmedborgare
- Campus Västervik ska samverka med andra kommunala och regionala aktörer så som utvecklingsavdelningar och näringslivsfunktioner
Strategisk styrning, samverkan och ansvar
Campus Västervik ska genom avtalsreglering med lärosäte/YH-anordnaren, forskningsinstitut och andra samverkansparter säkra att denna kvalitetspolicy följs, genom:
- Strategisk och långsiktig relation med gemensam kvalitetsutvärdering
- Engagemang på alla nivåer i respektive organisation
- Ömsesidig och kontinuerlig dialog rörande all pågående och planerad samverkan
- Flexibilitet och öppenhet för utveckling och förbättring
- Uttryck för närvaro i varandras miljöer och kommunikation