Så undviker du att ryckas med i reorna: Tänk efter innan du slår till
Singles day rean har passerat och det väntas mer reor fram till mellandagsrean i slutet av året, då konsumenter matas med olika erbjudanden som kan vara svåra att stå emot. Ofta genomförs köp som kanske inte är så genomtänkta. Marknadsföringen lockar med stora klipp på allt ifrån kläder till elektronik. Men alla reaerbjudanden är inte så förmånliga som det påstås, det har Konsumentverkets granskningar visat.
En stickprovskontroll som utfördes av Konsumentverket under fjolårets Black Week resulterade i tillsynsärenden mot elva företag som annonserade reapriser i strid mot lagstiftningen. Samtliga bolag, förutom ett, har efter det utlovat att de ska följa reglerna.
Även under årets Black Week gör Konsumentverket en stickprovskontroll av reaerbjudanden. Myndigheten kommer då också att följa upp fjolårets granskning för att säkerställa att de bolag som då blev föremål för granskning följer reglerna.
Vad det hela handlar om är att företag i sin reklam jämför reapriset med ett överstruket påstått ordinarie pris. Problemet är bara att de överstrukna priserna aldrig har använts, eller bara använts några få dagar. Många gånger är det nedsatta priset i själva verket vad varan brukar kosta. Ibland kan priserna till och med vara högre under rean än de är annars
, säger Västerviks kommuns konsumentvägledare Anna Öberg. Hon fortsätter:Rycks inte med av reahetsen utan tänk efter innan du slår till med ditt köp!
I dessa reatider vill jag även göra konsumenter uppmärksamma på att se över sin ekonomiska situation. Det är lätt att köpa mer än det man behöver ha eller har råd med när man handlar under en rea. Bestäm gärna i förväg hur mycket du ska shoppa för. Ställ dig frågan – har jag verkligen råd med detta? Då kan det bli lättare att motstå impulsköp och du riskerar inte att ångra ett mindre bra köp om du är osäker på hur bra ett visst erbjudande är
, säger Anna Öberg, Västerviks kommuns konsumentvägledare, avslutande.
Detta säger lagen om rea
När det gäller rea är marknadsföringslagen tydlig. Det krävs väsentliga prissänkningar i förhållande till det vanliga priset och rean får bara pågå under en begränsad tid. Reakampanjer med jämförelse- och ordinariepriser som är gamla eller som inte använts strider alltså mot lagen. Förutom att konsumenter lockas att handla och luras att tro att de gör ett fynd, är det illojalt också mot de företag som följer reglerna.
Som konsument ska du kunna lita på att företagen följer lagen och inte lurar dig i sin iver att få sälja sina produkter. Här finns anledning att vara försiktig och du kan själv använda dig av de prisjämförelsesajter som finns på nätet för att kolla vad varan har kostat tidigare. På så sätt kan du se om det är ett klipp eller inte.
I Västervik finns konsumentvägledare Anna Öberg som ger kostnadsfri rådgivning till kommuninvånarna två dagar i veckan, tisdag och torsdag 10-12 på telefon 0490-25 40 50, och via mejl konsument@vastervik.se