Kommunen lanserar nya e-tjänster
I vårt arbete med att komma bort från omständliga blanketter, frimärken och pärmar lanserar kommunen nu ytterligare tre e-tjänster. Förutom effektivare handläggning blir det också bättre för användaren som kan se och följa ärendet på kommunens "Mina sidor" där samtliga e-tjänster samlas.
De e-tjänster som lanseras denna vecka är:
Ansökan om ekonomiskt bistånd hos Socialförvaltningen. Öppna e-tjänsten här
Ansökan om parkeringstillstånd för rörelsehindrad. Öppna e-tjänsten här
Beställning av tjänstgöringsintyg för de som jobbat inom kommunen. Öppna e-tjänsten här
- Dessa e-tjänster är efterlängtade och kommer underlätta handläggningen avsevärt,
säger Jorge Chavez på E-kontoret och fortsätter:
- Det innebär också att man kan göra mer saker på distans direkt i telefonen utan att behöva ge sig iväg till någon brevlåda. Men det kräver förstås att man har tillgång till internet och har mobilt bankid. Alla är inte där ännu och därför tar vi emot ärenden som tidigare för de som vill det.
Kommunen har idag cirka 20 e-tjänster och ytterligare 20 planeras under 2019.
Vill du veta mer om e-tjänster kontaktar du e-kontorets Jorge Chavez på telefon 0490-25 40 25 eller e-post ekontoret@vastervik.se