Allt nöjdare företagare i Västerviks kommun
Västerviks kommuns rankning stiger som en raket till plats 53 i servicemätningen Löpande Insikt
Västerviks kommuns placering i servicemätningen Löpande Insikt har gått snabbt uppåt de senaste åren. 2020 hamnade kommunen på 146:e plats av 181 kommuner som deltog då, 2021 på plats 95 av 189 kommuner och i 2022 års rankning placerar sig Västerviks kommun på 53:e plats av 196 deltagande kommuner.
Västerviks kommun deltar sedan 2019 i servicemätningen Löpande Insikt där företagare som har haft ett ärende hos sin kommun får vara med och ge betyg på servicen. 196 kommuner av Sveriges totalt 290 deltog i mätningen 2022. Västerviks kommuns företagares svarsfrekvens ligger på 56 %, vilket är högt jämfört med hela rikets snitt på 50 %.
- Totalt har 263 företagare från Västerviks kommun svarat på Löpande Insikt 2022, vilket är mer än dubbelt så många företagare som senast svarade på Svenskt Näringslivs enkät om lokala företagsklimatet i kommunen, säger Västerviks kommuns näringslivschef Ulf Kullin. Han fortsätter:
- Jag tycker att det är mycket viktigt att vi fortsätter att mäta vår servicenivå gentemot våra lokala företag. Årets resultat med en fin klättring upp mot toppen med 42 positioner uppåt på ett år och hela 93 platser uppåt på två år visar på att vi är på rätt väg i vårt arbete med att skapa rätt förutsättningar för det lokala näringslivet.
De områden som mäts är brand, bygg, mark, miljö, livsmedel och servering. Dessutom presenteras ett sammanvägt värde från alla områden och slutligen presenteras en rankning där samtliga deltagande kommuner rangordnas efter det sammanvägda resultatet.
- Bygglov har gjort en fantastisk ökning av sitt betyg, från 66 till 76, vilket är mycket glädjande och inte alls någon tillfällighet, säger Västerviks kommuns miljö- och byggnadschef Carolina Stalebrant. Hon fortsätter:
- Vi har lanserat en mycket uppskattad e-tjänst och samtidigt ökat hastigheten i vår hantering och det är mycket glädjande att företagarna uppskattar vår utveckling.
I Carolinas förvaltnings verksamhet finns också kommunens arbete med serveringstillstånd och där är utvecklingen lika positiv:
- Betygen på servicen med serveringstillstånd är så höga att Västerviks kommun rankas topp 10 i hela Sverige, plats 8 i landet, säger Carolina Stalebrant och hon vidareutvecklar:
- Bo Essén, vår alkoholhandläggare, har exempelvis startat digitala utbildningsinsatser som har frigjort tid för riktigt bra personlig service till restaurangerna i kommunen. Jag är inte förvånad över att det uppskattas.
Ett annat område som hamnar högt i svensk jämförelse är kommunens service med brandsäkerhet:
- Räddningstjänsten i Västerviks kommun arbetar målinriktat och med ständiga förbättringar av servicen till företagen med det förebyggande brandskyddsarbetet och att vi hamnar på plats 13 i hela Sverige är ett mycket gott betyg på att vi har en bra process i vårt arbete, säger Joakim Jansson, räddnings- och säkerhetschef i Västerviks kommun.
Alla myndighetsområden hamnar högre än rikssnittet, förutom området mark, se NKI-graf ovan.
I årets mätning har Västerviks kommuns siffror förbättrats i alla serviceområden, samt även i det sammanvägda indexet NKI. De serviceområden som ingår för varje verksamhet är: Information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
- Intressant är också att Västerviks kommuns siffror i samtliga områden ligger över både rikssnittet och gruppen med jämförbara kommuner, säger Per Sjöstrand.
Västerviks kommuns sammanvägda NKI stiger från 70 2020 via 75 under 2021 till 78 2023. Nationella jämförelsetalet har under samma år gått från 74 2020 och 2021 för att öka till 75 2022. En grupp jämförbara kommuner har motsvarande utveckling 75 till 74 och tillbaka till 75 år 2022.