Västerviks kommun
593 80 Västervik
Återvändsgatan 13, Västervik. Besök tas bara emot enligt överenskommelse.
0490-25 40 35
måndagar 08:00-10:00onsdagar 13:00-14:30fredagar 08:00-10:00Vid besök kan telefontiderna komma att ändras.Besök enligt överenskommelse.
Den 23/12 och den 30/12 är budget- och skuldrådgivningen stängd.
anna.oberg@vastervik.se
0490-25 40 75
Kommunstyrelsens förvaltning593 80 Västervik
Besöksadress: Fabriksgatan 21
0490-25 40 00
kommun@vastervik.se
Kommunstyrelsen593 80 Västervik
Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.
Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.
Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.
I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.
Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.
Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.
Om du inte betalar den räkningen du fått så får du oftast en påminnelse från företaget. Om det även finns ett avtal om dröjsmålsränta börjar den oftast löpa efter förfallodagen. Om du inte betalar kan företaget skicka ärendet vidare till ett inkassoföretag för att få dig att betala.
Om du trots inkassokravet inte betalar kan inkassoföretaget vända sig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande.
Kronofogdemyndigheten fastställer skulden om du inte säger emot den. När skulden är fastställd förs en betalningsanmärkning in i olika kreditupplysningsregister. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig att låna pengar, skaffa kontokort, hyra lägenhet.
Nej, det finns ingen regel som säger att det går att vänta 30 dagar med att betala en faktura. Finns det bestämmelser i ett avtal om betalning, så gäller dessa. Avtalet ska ha slutits när affären gjordes upp. Har ni däremot inte bestämt betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.
Om det går flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av skulden för att den i de flesta fall ska leva kvar (preskriptionsavbrott).
Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns flera undantag, som till exempel när näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år.
Vår rådgivning sker oftast vid besök hos oss. Du kan beställa tid för besök genom att ringa eller maila. Väntetiden är cirka 3-4 veckor.
Exempel på vad du kan få hjälp med:
Ja, du kan få en betalningsanmärkning när Kronofogdemyndigheten har fastställt din betalningsskyldighet i ett utslag.
Om fakturan inte skulle stämma ska du kontakta det företag som skickat den och be dem rätta den. En faktura som både företag och kund är oeniga om kan inte inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten driva in.
Tvisten måste först lösas genom:
Du lämnar nu den här webbplatsen. Vill du gå vidare?
Du är nu på väg till vår jobbportal i Västerviks kommun och lämnar vastervik.se. Vill du gå vidare?
Du är nu på väg till vår e-tjänstportal i Västerviks kommun och lämnar vastervik.se. Vill du gå vidare?