Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Frågor om budget och skuld

  • Om du inte betalar den räkningen du fått så får du oftast en påminnelse från företaget. Om det även finns ett avtal om dröjsmålsränta börjar den oftast löpa efter förfallodagen. Om du inte betalar kan företaget skicka ärendet vidare till ett inkassoföretag för att få dig att betala.

    Om du trots inkassokravet inte betalar kan inkassoföretaget vända sig till kronofogdemyndigheten med en ansökan om betalningsföreläggande.

    Kronofogdemyndigheten fastställer skulden om du inte säger emot den. När skulden är fastställd förs en betalningsanmärkning in i olika kreditupplysningsregister. En betalningsanmärkning gör det svårt för dig att låna pengar, skaffa kontokort, hyra lägenhet.

  • Nej, det finns ingen regel som säger att det går att vänta 30 dagar med att betala en faktura. Finns det bestämmelser i ett avtal om betalning, så gäller dessa. Avtalet ska ha slutits när affären gjordes upp. Har ni däremot inte bestämt betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.

  • Om det går flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av skulden för att den i de flesta fall ska leva kvar (preskriptionsavbrott).

    Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns flera undantag, som till exempel när näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år.

  • Vår rådgivning sker oftast vid besök hos oss. Du kan beställa tid för besök genom att ringa eller maila. Väntetiden är cirka 3-4 veckor.

    Exempel på vad du kan få hjälp med:

    • En genomgång av din ekonomi.
    • Se över alla dina utgifter och diskutera hur du kan minska dom.
    • Kontakta fordringsägarna, det vill säga dom som du är skyldig pengar. Målet är at du och fordringsägarna ska hitta lösningar på dina betalningsproblem genom frivilliga åtgärder.
    • Få hjälp med att välja vad som bör betalas före en annan skuld, om du inte kan betala allt.
    • Hjälp med ansökan om skuldsanering
  • Ja, du kan få en betalningsanmärkning när Kronofogdemyndigheten har fastställt din betalningsskyldighet i ett utslag.

    Om fakturan inte skulle stämma ska du kontakta det företag som skickat den och be dem rätta den. En faktura som både företag och kund är oeniga om kan inte inkassobolag eller Kronofogdemyndigheten driva in. 

    Tvisten måste först lösas genom:

    • förlikning
    • allmänna reklamationsnämnden
    • eller domstol.
Sidan senast granskad den 19 augusti 2014