Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Små droppar kan bli dyra

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

2021-04-16

Du betalar för den mängd vatten som du använder. Vattenmätaren håller reda på hur mycket vatten du har gjort av med. En gång om året behöver vi din hjälp med att läsa av vattenmätaren.

Avläsning av din vattenmätare görs vanligtvis en gång om året vid utskick från oss. Resten av året betalar du för en beräknad vattenförbrukning som är baserad på förbrukningen under de senaste 12 månaderna.

Tips från kundservice

Tycker du att vattenräkningen är ovanligt hög?

Det kan bero på läckande kranar eller rinnande toaletter. Vatten som bara är några droppar då och då kan med tiden bli stora och dyra och medföra stora skillnader i förbrukning per år. Titta på det lilla hjulet i vattenmätaren. Är alla kranar stängda ska det stå still. Om inte kan det betyda att det finns en läcka.

Du kan självklart läsa av din vattenmätare oftare än en gång per år så. Det kan vara bra om du till exempel fyllt en pool, haft en vattenläcka eller är nyinflyttad.

Lämna vattenavläsning digitalt

  • Du kan enkelt lämna din avläsning via Mina sidor eller ett formulär på vår hemsida.

Länk till formulär för vattenavläsning

Länk till Mina sidor 

Så här läser du av din vattenmätare

Din vattenmätare sitter i din bostad. Den kan vara monterad på olika ställen, till exempel i källaren, groventrén eller garaget men den kan även finnas på andra ställen. Är du osäker på var du hittar den kan du alltid ringa oss och få hjälp med att läsa av din mätare.

  • När du hittar din vattenmätare finns det ofta ett lock som du öppnar upp.
  • Under det ser du ett räkneverk som tickar när vatten förbrukas.
  • Siffrorna som står där är de som du skickar in till oss, utan någon decimal.

Många droppar små...

Här är ett exempel som illustrerar vilka mängder en läcka kan orsaka. Ett hushåll förbrukar cirka 150 kubikmeter varje år. 1 kubikmeter är 1 000 liter (m3 = kubikmeter).

 

Bilden visar hur mycket vatten som kan läcka ut genom olika stora hål

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB