Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Blackstad Tätort

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Vi har redan byggt fibernät i detta område.
Är du intresserad av fiber ber vi dig fylla i en intresseanmälan via länken till höger. 
Tänk på att du endast kan göra en anmälan.
Vi återkommer med mer information när vi har tillräckligt många intresserade i området för att kunna bygga.

Entreprenörer och kontakter

Kontaktpersoner i ditt område är

Birgit Johansson

Lennart Svensson

Svagströms Installationer i Norrköping AB 011-162434

(Klicka på namnet för att skicka e-post till kontaktpersonen)

Du kan alltid maila dina frågor till fiber@vastervik.se eller ringa till vår kundservice på 
0490-25 70 50.

Pris

Pris lämnas efter offert.

Tidplan

Planerad Projektering: Vecka 14 - 35 2017

Planerad Byggstart: Vecka 36 2017

Planerat klart: Kvartal 1, 2019

Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Projektet utförs enligt nedanstående steg.
Observera att stegen kan pågå samtidigt och överlappa varandra.

Innan vi kan aktivera bredbandet behöver vi göra installationer i samtliga fastigheter som ska ansluta sig i ditt område. 

1. Hemma-hos möten

 Steg 1 Möte

Planerat Vecka 38 - Vecka 48 2017

Besök av beredare

Innan entreprenören påbörjar tomtgrävningar i ditt område kommer en beredare att kontakta dig som har beställt fiber för att boka ett hembesök. Under besöket går ni tillsammans igenom din önskade anslutningspunkt och vad du behöver göra på din tomt före grävningen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Grävning i vägarna

Steg 1 

Planerat kvartal 3, 2018 - kvartal 1, 2019

Grävmaskinerna intar vägarna

Vissa problem med framkomligheten kan uppstå när det grävs i vägarna. Avlämningspunkten för slangen är förprojekterad och kan inte ändras. Entreprenören kommer ej i detta skede att kontakta kunden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Blåsning av fiber 

 Steg 3

Planerat kvartal 3, 2018 - 1, 2019

Entreprenören blåser fiber i den nedgrävda slangen från närmsta kopplingspunkt till samtliga beställda fastigheter. Det blåses även fiber mellan alla kopplingspunkter. 
Ihoprullad kabel kommer synas utanför den slang som är ingrävd på tomt.
Entreprenören kommer ej kontakta kunden i detta skede.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Installation 

 Steg 4

Planerat kvartal 4, 2018 - 1, 2019

Besök av installatör

Innan vi påbörjar installationerna i området kommer en fibertekniker att kontakta de som har beställt fiber för att boka ett hembesök. Under besöket görs håltagning i väggen där ett fiberuttag och en medieomvandlare placeras. Medieomvandlaren behöver nödvändigtvis inte vara placerad centralt i hemmet. Fibern kommer mätas och fastighetsägaren kommer bli ombedd att skriva på ett besiktningsprotokoll av entreprenören. Detta är ett kvitto på att fastighetägaren godkänt installationen.

Vid installationstillfället kommer entreprenören att meddela fastighetsägaren om och när anslutningen är redo för att tas i bruk.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha koll på vad som finns i marken 

Det kan vara bra att kolla upp om det finns någon infrastruktur nedgrävd i marken innan entreprenören börjar gräva på din tomt, så att entreprenören undviker att gräva av en ledning. Detta gör du bäst genom att beställa information på Ledningskollen.se cirka 1-2 veckor innan du ska påbörja arbetet, så får du en aktuell karta. Det är helt gratis.

Sidan senast granskad den 16 oktober 2020
Innehållsansvarig: Mee Särneroth

Intresseanmälan

Här kan du göra din intresseanmälan till fiber. Anmälan kan endast göras en gång.

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB