Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Älgenäs Strömsholmen

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Logga Navizma

Kampanj i samarbete med företaget Navizma

Med start under vecka 42 fram till 30 november samarbetar vi med företaget Navizma vars rådgivare kommer att kontakta fastighetsägare i Älgenäs/Strömsholmen för att höja anslutningsgraden i området. För att vi skall kunna starta en utbyggnad i området behöver anslutningsgraden (antalet beställningar) uppgå till 75% (48st.). I dag har vi 13 beställningar och 9 intresseanmälningar. Prata med dina grannar för att få med dem i kampanjen så ökar möjligheten att nå upp till satt anslutningsgrad. 

Navizmas rådgivare kontakter fastighetsägare vardagar mellan klockan 10:00 och 20:00

Har du frågor angående fiber och vad en fiberanslutning kan betyda för dig är du
välkommen att kontakta Navizmas fiberrådgivare på telefonnummer 0739-260404.

Entreprenörer och kontakter

Navizmas fiberrådgivare: 0739-260404

Du kan alltid maila dina frågor till fiber@vastervik.se eller ringa till vår kundservice på 0490-25 70 50. 

Pris

Pris lämnas efter offert. 

Tidplan

Planerad byggstart: 2021
Beräknas klart: 2021

Tidplanen är preliminär och kan komma att ändras.

Projektet utförs enligt nedanstående steg.
Observera att stegen kan pågå samtidigt och överlappa varandra.

Innan vi kan aktivera bredbandet behöver vi göra installationer i samtliga fastigheter som ska ansluta sig i ditt område.

1. Grävning i gatorna med slangsläpp 

Steg 1 

Grävmaskinerna intar gatorna

Vissa problem med framkomligheten kan uppstå när det grävs i gatorna. Fiberslang kommer släppas av vid de tomter som har beställt fiber. Avlämningspunkten för slangen är förprojekterad och kan inte ändras. Entreprenören kommer ej i detta skede att kontakta kunden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Tomtgrävning

 Steg 2 

Besök av beredare

Någon vecka innan entreprenören påbörjar tomtgrävningar i ditt område kommer en beredare att kontakta dig som har beställt fiber för att boka ett hembesök. Under besöket går ni tillsammans igenom din önskade anslutningspunkt och vad du behöver göra på din tomt före grävningen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Blåsning av fiber 

 Steg 3

Entreprenören blåser fiber i den nedgrävda slangen från närmsta kopplingspunkt till samtliga beställda fastigheter. Det blåses även fiber mellan alla kopplingspunkter. 

Ihoprullad kabel kommer synas utanför den slang som är ingrävd på tomt.
Entreprenören kommer ej kontakta kunden i detta skede.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4. Installation 

 Steg 4

Besök av installatör

Någon vecka innan vi påbörjar installationerna i området kommer en fibertekniker att kontakta de som har beställt fiber för att boka ett hembesök. Under besöket görs håltagning i väggen där ett fiberuttag och en medieomvandlare placeras. Medieomvandlaren behöver nödvändigtvis inte vara placerad centralt i hemmet. Fibern kommer mätas och fastighetsägaren kommer bli ombedd att skriva på ett besiktningsprotokoll av entreprenören. Detta är ett kvitto på att fastighetägaren godkänt installationen.

Vid installationstillfället kommer entreprenören att meddela fastighetsägaren om och när anslutningen är redo för att tas i bruk.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ha koll på vad som finns i marken 

Det kan vara bra att kolla upp om det finns någon infrastruktur nedgrävd i marken innan du börjar gräva på din egen tomt, så att du undviker att gräva av en ledning. Detta gör du bäst genom att beställa information på Ledningskollen.se cirka 1-2 veckor innan du ska påbörja arbetet, så får du en aktuell karta. Det är helt gratis.

Sidan senast granskad den 16 oktober 2020
Innehållsansvarig: Mee Särneroth

Intresseanmälan

Här kan du göra din intresseanmälan till fiber. Anmälan kan endast göras en gång.

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB