Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Kranmärkning innebär slutet för flaskvatten i kommunen

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

2019-10-29

Kranmärkningen innebär att hela kommunen, Västerviks Miljö & Energi AB och Bostadsbolaget i fortsättningen kommer att servera dricksvatten direkt från kranen istället för flaskvatten. På så sätt minskas utsläpp av koldioxid och mindre avfall.

I augusti i år beslutade kommunfullmäktige att Västerviks kommun skulle ansöka om att bli Kranmärkt. Kranmärkt är en nationell hållbarhetsmärkning som tagits fram av branschorganisationen Svenskt Vatten och bygger på eget ansvarstagande. En Kranmärkt verksamhet innebär att våra arbetsplatser, möten, externa konferenser eller utbildningar är fria från flaskvatten.

- Genom kranmärkningen vill vi visa att Västerviks kommun tar ställning för en bättre miljö och vi vill inspirera andra att välja kranvatten, säger Gun Lindberg, hållbarhetsstrateg på Västerviks kommun. Hon hoppas att Kranmärkningen ska sprida ringar på vattnet till andra organisationer och företag inom kommunen och få kommuninvånarna att tänka till kring vattenkonsumtionen, och välja kranvatten framför buteljerat vatten.

Initiativet till Kranmärkningen kommer från en motion från Miljöpartiet. Kranmärkningen omfattar även verksamheterna inom Västervik Miljö & Energi AB samt Västerviks Bostadsbolag AB.

- Att släcka törsten med kranvatten, det mest kontrollerade livsmedel som vi har, är det självklara och hållbara miljövalet. Vi har bra kvalitet på vårt vatten i Västervik och på samtliga våra arbetsplatser har vi installerat vattenautomater. Det känns helt självklart för oss att endast servera kranvatten inom vår verksamhet, säger Ruben Öberg Västervik Miljö & Energi AB.

Fördelar med kranvatten

Inga plastförpackningar

Att producera och leverera en liter flaskvatten släpper ut minst 300 gånger mer av växthusgasen koldioxid än att tappa upp en liter vatten från kranen.

Lokalproducerat, inga långa transporter

Flaskvatten transporteras med antingen båt, bil, flyg eller tåg.

Energisnålt

Att producera och leverera en liter flaskvatten drar minst 300 gånger mer energi än att tappa upp en liter vatten från kranen.

Hög kvalitet

Vatten från kranen är alltid färskt till skillnad mot flaskvatten som kan ha stått både under transport och i butik i flera dagar innan det konsumeras.

Lågt pris

Flaskvatten kostar mellan 250 - 1000 gånger mer än kranvatten.

För mer information vänligen kontakta:

Gun Lindberg, hållbarhetsstrateg Västerviks kommun.
0490-25 48 13
gun.lindberg@vastervik.se

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB