Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Bra att veta om snöröjning för fastighetsägare

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Gnistrande vit snö bäddar in trädgården i en vacker och skyddande skrud, men tyvärr faller snön även där vi inte vill ha den, till exempel på garageuppfarten.
Samiskan har hundratals ord för snö, och lever man i en värld där snöns olika egenskaper i allra högsta grad påverkar ens vardagsliv, är det förstås inte så underligt.
För visst är det skillnad på snö och snö. Lätt, fluffig snö som nyss fallit en kall dag går ofta att bara borsta bort med en piassavakvast.
Vårens tunga blötsnö kan däremot kännas övermäktigt tung att få upp på skyffeln.

Hämta gratis sand!

Vi erbjuder gratis sand för halkbekämpning! Ta med egen hink och skyffel.

Privata fastighetsägare kan utan kostnad hämta en hink per hushåll på nedanstående platser.

  • Västervik, Materialgården, Kristinebergsgatan 20, kl 07-16
  • Gamleby, vid Västervik Miljö & Energis förråd Gundelvägen 10
  • Överum, Återvinningsgården, Dalhemsvägen, obs endast tisdag kl 12-18
  • Ankarsrum, parkeringen vid Folkets hus

Tips för för mer skonsam snöskottning

  • Värm upp innan. Se skottningen som ett motionspass och starta både hjärtat och musklerna försiktigt. 
  • Lyft med benen. Det är lårmusklerna och armarna som ska arbeta, inte ryggen. Behåll svanken (neutral rygg), håll ryggen rak, böj på benen och var noga med att vrida hela kroppen, inte bara ryggen, när du tömmer skyffeln.
  • Vila emellanåt. Vissa saker måste bara få ta sin tid. Är det stressigt på morgonen, sätt väckarklockan lite tidigare, eller få både dig själv - och chefen - att acceptera att vädrets makter rår man inte alltid över.
  • Stretcha efteråt. Ett varmt bad är också en välförtjänt belöning och hjälper till att mjuka upp musklerna.
  • Be en granne hålla efter det värsta om du reser bort en längre tid under snösäsongen. Då slipper det bli övermäktigt tungt när du kommer tillbaka. Dessutom ser huset mer bebott ut om det är skottat, vilket minskar risken för inbrott.

Skador vid snöröjning

Skador kan tyvärr inträffa på bland annat staket, brevlådor, häckar med mera. Om en olycka inträffar ska fastighetsägaren snarast meddela miljoenergi@vastervik.se eller 0490-25 70 50.

Vi kommer ut, besiktigar skadan och tillsammans utreder vi vad som orsakat skadan och vems ansvar det kan vara.

Om du markerar häckar och staket med markeringskäppar så är det till hjälp för oss. Vi ersätter inte skador på felplacerade brevlådor och sopkärl.

Sidan senast granskad den 14 november 2017
Innehållsansvarig: Anders Norell

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB

Kundservice

Besöksadress: Lunnargatan 1, Västervik. 

Tfn: 0490-25 70 50 Vardagar 07.30-16.00

e-post: miljoenergi@vastervik.se

Målserums avfallsanläggning

Besöksadress: Lunnargatan 25, Västervik. 

Tfn: 0490-25 71 45

Fax: 0490-25 71 17

Journummer utanför kundservice öppettider

Elnät, Fjärrvärme, Gator, Vatten & Avlopp: 0490-25 70 50 

Felanmälan på dina fibertjänster görs direkt till din operatör (gäller dygnet runt).

Postadress

Västervik Miljö & Energi AB
Box 25
593 21 Västervik

Fakturaadress

Box 291
593 24 Västervik
(Alla fakturor märkes med VK-nr och beställare.)

Kontakta Västervik Miljö & Energi AB