Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Servicehjälpen gäller dig att handla

Kontakt kring frågor om webb, press och extern kommunikation

Kontakta kommunikatörerna

Johan Jensen, strategisk kommunikatör
0490-25 40 37
johan.jensen@vastervik.se

Fredrik Blom, kommunikatör
Press
0490-25 40 19, 0702-19 50 92
fredrik.blom@vastervik.se

Phia Bergdahl, kommunikatör
Grafisk profil, webb
0490-25 40 18
phia.bergdahl@vastervik.se

Sara Nordling, kommunikatör
Sociala medier, webb, intranät
0490-25 45 23
sara.nordling@vastervik.se

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.

Vi hjälper dig som är äldre och i riskgrupp för coronaviruset att handla livsmedel och medicin. Tjänsten är helt gratis. Det är en tillfällig akut insats under coronakrisen för dig som inte kan lösa hemleverans av livsmedel och mediciner på annat sätt. 

Ring vårt hjälpnummer 0490-25 52 93 för att få hjälp.

Du kan ringa oss varje vardag mellan klockan 8-16. Du får prata med Malin Ekdahl från socialförvaltningen. Hon hjälper dig sedan vidare med kontakter som kan hjälpa dig att handla och leverera varorna hem till din dörr på ett tryggt och säkert sätt.

Tjänsten är helt gratis och är till för dig som är äldre och i riskgruppen för coronaviruset och inte kan lösa hjälp på något annat sätt.

Vi samarbetar med både kommunala och privata aktörer.

Hjälp oss gärna att sprida detta vidare till personer som kan vara i behov av denna hjälp!

Bild på gänget som handlar

Sidan senast granskad den 3 april 2020
Innehållsansvarig: Johan Jensen

Vanliga frågor

  • Hur går det till?

    Ring och prata med Malin Ekdahl på servicehjälpens nummer 0490-25 52 93. Hon hjälper dig att komma i kontakt med de aktörer som kan hjälpa dig just nu. Det personer både från kommunala verksamheter och privata företag och organisationer. Du får själv bestämma vem du vill anlita. Sedan tar du kontakt med den aktör du vill använda och tillsammans bestämmer ni vad du vill ha handlat och i vilken butik, på vilket sätt du ska betala och till vilken adress varorna ska levereras. 

  • Vad och hur mycket får jag handla?

    Vi hjälper dig att handla nödvändiga varor som livsmedel och medicin. Vi hjälper inte till med att handla alkohol eller tobak. 

     

    Tänk på att handla varor så du har för en tid framöver. 

  • Hur snabbt kan jag räkna med att få varorna levererade hem till mig?

    Var ute i god tid. Hur snabbt vi kan hjälpa dig beror på hur många andra som behöver hjälp samtidigt och hur många aktörer som kan ställa upp. Ibland kan du få handlat redan samma dag och ibland kan det ta några dagar. 

  • Kan jag be att få se legitimation på de som hjälper mig?

    Ja, vi rekommenderar att du ber om att få se legitimation om du är osäker.

  • Får jag välja vilken affär ni ska handla i?

    Ja, du får välja i vilken affär du vill att de ska handla. Det gör du upp tillsammans med aktören som hjälper dig.

  • Kan jag lita på personerna som hjälper mig?

    Ja det kan du göra. Vi anlitar inte privatpersoner för denna hjälp utan de aktörer som hjälper dig jobbar antingen på Västerviks kommun eller tillhör ett annat företag eller organisation.

     

    Det är du själv som bestämmer vilken aktör du vill ska hjälpa dig.

     

    Om det något som inte blir bra ska du höra av dig till servicehjälpens nummer 0490-25 52 93 så tar vi det vidare.

  • Hur går betalningen till?

    Alla aktörer kan ta betalt i kontakter. Det är aktören själv som bestämmer om de utöver kontanter kan tas swish och faktura.

  • Vad kostar det?

    Tjänsten är gratis för dig som är äldre eller i riskgrupp för coronaviruset. 

Kontakt kring frågor om webb, press och extern kommunikation

Kontakta kommunikatörerna

Johan Jensen, strategisk kommunikatör
0490-25 40 37
johan.jensen@vastervik.se

Fredrik Blom, kommunikatör
Press
0490-25 40 19, 0702-19 50 92
fredrik.blom@vastervik.se

Phia Bergdahl, kommunikatör
Grafisk profil, webb
0490-25 40 18
phia.bergdahl@vastervik.se

Sara Nordling, kommunikatör
Sociala medier, webb, intranät
0490-25 45 23
sara.nordling@vastervik.se

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.