Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

Telefontider sommaren 2020

Konsumentvägledningen stänger för semester 7 juli och öppnar igen 4 augusti. Vi har också stängt den 6 augusti. 

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.

Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en affär.

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Lagens regler är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än de som står i lagen. Säljaren kan till exempel friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.

Utgångspunkten är att det som du som köpare och säljaren har avtalat om gäller. Varan kan ändå anses felaktig om:

  • den inte är sådan som säljaren har sagt,
  • säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, 
  • den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Viktigt!

Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

När du har köpt en vara av en privatperson kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären om ni inte har skrivit in i avtalet att du har ångerrätt.

Om du får problem med varan efter ett privatköp och inte kan komma överens med säljaren, kan du vända dig till tingsrätten för att få tvisten löst.

Köpekontrakt för privatköp

När du ska köpa eller sälja ett fordon är det bra att skriva ett köpekontrakt. Köper du något av en privatperson gäller andra regler än om du köper av en handlare. Vid ett privatköp har du inte samma skydd som när du handlar i en butik. Det är bra att ha ett avtal där man kan se klart och tydligt vad som gäller.

Sidan senast granskad den 3 april 2020
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

Telefontider sommaren 2020

Konsumentvägledningen stänger för semester 7 juli och öppnar igen 4 augusti. Vi har också stängt den 6 augusti. 

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.