Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

Telefontider sommaren 2020

Konsumentvägledningen stänger för semester 7 juli och öppnar igen 4 augusti. Vi har också stängt den 6 augusti. 

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.

På konsumentvägledningen får vi alla tänkbara frågor. De flesta handlar om reklamationer och vilka rättigheter du har som konsument.

Har jag rätt till öppet köp?

Nej, inte alltid - Öppet köp är en frivillig överenskommelse från säljarens sida. Många butiker tillämpar öppet köp och skyltar tydligt med det i butiken eller på kvittot. Du kan ej utgå från att du har rätt till öppet köp utan att komma överens om det och du kan i de flesta fallen också be att få det skrivet på kvittot. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka varan utan att det är något fel på den och få pengarna tillbaka.

Jag fick inte byta min vara - är det rätt?

Ja - Bytesrätt är också en frivillig överenskommelse mellan säljare/köpare som ger köparen möjlighet att byta sin vara utan att det är något fel på den till en annan vara eller ett tillgodokvitto.

Har jag inte garanti på varan i två år?

Nej - Garantier varierar i innehåll och längd. De är ett frivilligt åtagande från säljaren. Med en garanti behöver du som köpare inte bevisa att felet fanns i varan när du köpte den utan säljaren garanterar att varan fungerar under hela garantitiden. Garantierna får dock aldrig ge sämre villkor än vad konsumentlagstiftningen säger. Därför ska till exempel självrisker i garantier aldrig få förekomma.

Säljaren kan dock bli fri från garanti ansvar om han kan göra sannolikt att felet orsakats av något som garantin inte täcker. Säljaren har sedan inte rätt att utan kontakta dig slänga din söndriga vara och om du väljer att ta tillbaka din söndriga vara utan reparation kan du bli skyldig att bekosta en felsökningsavgift. Detta bör säljaren upplysa dig om innan felsökningen.

Har jag ångerrätt när jag köper någon vara på Internet?

Ja. Enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten börjar den dag du tar emot varan. Men tänk på att du får stå för fraktkostnaden vid en retur om du ångrar dig. När det gäller specialtillverkade varor på Internet kan du och företaget avtala bort ångerrätten. Det är viktigt att du läser igenom de villkor som finns.

Har jag ångerrätt när jag blir uppringd av en telefonoperatör som vill sälja ett telefonabonnemang?

Ja. Du har 14 dagars ångerrätt från den dag som du avtalar om en tjänst. 

Vad kan du som konsumentvägledare hjälpa mig med?

Min främsta uppgift är att vägleda dig som konsument i konsumenträttsliga frågor. Det kan handla om vad du som konsument har för rättigheter och skyldigheter när du ingår köp eller köper en tjänst. Jag kan även ge lättare hushållsekonomisk rådgivning och vägleda vid köp och tipsa om produkttester.

Kan du företräda mig om det uppstår en tvist?

Nej, jag jobbar inte som ett juridiskt ombud. Däremot kan jag vara behjälplig om man har svårigheter med att fylla i en anmälan till ARN eller vill skriva ett klagobrev. Så fort det uppstår en tvist upphör mitt uppdrag och lämnas över till konsumenten. Det är sen upp till honom eller henne att driva ärendet vidare, antingen via ARN eller via ett juridiskt ombud.

Sidan senast granskad den 18 juni 2020
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

Telefontider sommaren 2020

Konsumentvägledningen stänger för semester 7 juli och öppnar igen 4 augusti. Vi har också stängt den 6 augusti. 

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.