Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Hantverkstjänster

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Boende och hantverksfrågor är ett av de områden som ger flest konsumentklagomål.

Risken ökar och problemen kan bli större i samband med att skattereduktionen för husarbete har trätt i kraft som också gör det billigare att anlita hantverkare. Det bästa rådet för att undvika tvister är att skriva avtal, om allt.

Att så många klagar på tjänster som rör boendet och just hantverkstjänster, behöver inte betyda att branschen som sådan har stora brister. Att köpa eller renovera en bostad är för de flesta den största affären man gör i livet. Uppstår det en tvist är man därför mer benägen att vända sig till sin konsumentvägledare för hjälp.

När det gäller hantverkstjänster handlar tvisten många gånger om att arbetet blev dyrare eller inte utfört på det sätt man som konsumenten trodde var överenskommet. Det bästa sättet att skydda sig mot obehagliga överraskningar är att använda sig av de avtalsformulär som Konsumentverket förhandlat fram med branschen. Här är det viktigt att även avtala om tilläggsarbeten som kan uppstå under resans gång, men som inte fanns med i grundavtalet. Muntliga avtal är gäller också för konsument- och näringsidkare. Det kan dock vara svårare att bevisa vad som har avtalats.

Konsumentverket har broschyrer om hantverkstjänster. Dessa kan du hämta hos Konsumentvägledningen eller på Stadsbiblioteket. Du kan också ladda ner dem direkt från Konsumentverkets webbsida.

Sidan senast granskad den 22 mars 2019
Innehållsansvarig: Anna Öberg

Kontakta konsumentvägledaren

Västerviks kommun
Konsumentvägledaren
593 80 Västervik

Besöksadress

Återvändsgatan 13, OBS! Besök endast efter överenskommelse om tid.

Kontaktperson

Anna Öberg
konsument@vastervik.se 

Telefon

0490-25 40 50

Telefontider

Tisdagar klockan 09:00-12:00

Torsdagar klockan 10:00-12:00

När konsumentvägledningen är stängd har du möjlighet att vända dig till Hallå konsument med din fråga. De har telefonnummer: 0771-525 525.

Ansvarig förvaltning

Kommunstyrelsens förvaltning
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

vasterviks.kommun@vastervik.se

Ansvarig nämnd

Kommunstyrelsen
593 80 Västervik

Besöksadress: Fabriksgatan 21

0490-25 40 00

kommunstyrelsen@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun