Pressmeddelande: Stort intresse för att söka studiestartsstöd

2018-04-10

Sedan augusti 2017 har studiestartsstödet hjälpt flera arbetslösa personer att ta ett steg närmare arbetsmarknaden. Det handlar om personer mellan 25-56 år utan gymnasiekompetens som varit inskrivna hos Arbetsförmedlingen i minst sex månader. Tack vare studiestartsstöd har de möjlighet att komma igång med studier på Komvux eller folkhögskola utan att ta studielån.

- Det är roligt att så många tar chansen att läsa in sina gymnasiebetyg tack vare studiestartsstödet. Att få möjligheten till att studera utan att ta studielån kan göra stor skillnad för personer som står långt från arbetsmarknaden, säger Elisabeth Johansson, arbetsmarknadschef Västerviks kommun.

Studiestartsstöd beviljas av CSN. Västerviks kommun i samarbete med Arbetsförmedlingen och Gamleby folkhögskola utreder om den sökande uppfyller kraven för stödet.

- Genom samlade insatser tillsammans med Gamleby folkhögskola och Arbetsförmedlingen vill vi uppmuntra fler personer som står långt från arbetsmarknaden att ta chansen att studera för att få gymnasiekompetens, berättar Elisabeth.
- Vi förstår att det kan kännas hopplöst för den som varit arbetslös en längre tid. Men vi vill uppmana dig som uppfyller kriterierna för att söka detta stöd att göra det. Det är en suverän chans närmare ett jobb utan att behöva ta studielån.

För rådgivning och stöd finns studie- och yrkesvägledare från både Komvux och Gamleby folkhögskola, personal från enheten för arbete och kompetens Västerviks kommun samt arbetsförmedlare från Arbetsförmedlingen. Den som vill veta mer om studiestartsstöd är välkommen till ett informationsmöte måndag den 16 april klockan 13 på Knutpunkten, Edholmsgatan 15b i Västervik.

- Förutom att berätta mer om studiestartsstöd så pratar vi bland annat om var och hur du kan studera, hur du kan ta hjälp av våra studie- och yrkesvägledare samt vad studier kan innebära för dig. Det finns också möjlighet till individuell vägledning av studie- och yrkesvägledare från både Komvux och Gamleby folkhögskola samt rådgivning från personal från Arbetsförmedlingen, berättar Elisabeth.

För mer information, kontakta gärna

Elisabeth Johansson

Arbetsmarknadschef