Pressmeddelande: Förslag till kommunstyrelsens sammanträde på måndag: Förläng exploateringsavtalet om Slottsholmen i Västervik

2018-10-17

När Västerviks kommun och Björn Ulvaeus ihop med Alm Equity i juni 2013 skrev avtal om exploateringen av Slottsholmen var överenskommelsen att samtliga delar i avtalet skulle vara färdiga 25 oktober 2018. Eftersom arbete återstår behöver båda parter mer tid och därför föreslår Kommunstyrelsens förvaltning nu att Kommunstyrelsen på måndagens sammanträde 22 oktober förlänger avtalstiden med ett år, till 25 oktober 2019.

I somras invigdes den stora byggnationen vid Slottsholmen och Västerviks kommuns olika projekt med byggnation och anläggningsarbeten för bland mycket annat gång- och cykelväg, belysning, konstverk, bryggor och sittmöbler har färdigställts i en jämn takt.

Bland punkterna som återstår att arbeta med finns för kommunen främst ett avtal om köp av åtta parkeringsplatser, samt byggnation av gångväg på södra sidan av bron över Stora Strömmen. För exploatören Slottsholmen 1 Invest AB återstår exploatering av fastigheten Slottsholmen 2 (ett flytande hotell) och Slottsholmen 3 (eventbyggnad). Den gemensamma bedömningen är att ett års förlängning räcker för att klargöra de återstående delarna.

- Vi har kontinuerliga möten med exploatören och har mycket bra samtal om fortsatt exploatering och samverkan kring Slottsholmen, säger Ulf Kullin, förvaltningsledare och näringslivschef på Västerviks kommun. Ulf fortsätter:
- Även om det har dragit ut på tiden och projektet haft sina motgångar, så upplever jag att både kommunen och exploatören som väldigt uthålliga med områdets – och i förlängningen Västerviks bästa – för ögonen.

- Att göra något attraktivt och unikt för Västervik och dess medborgare har hela tiden varit ett gemensamt mål, säger Dan Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, som avslutar:
- Jag var inte med för fem år sedan när exploateringsavtalet tecknades, men om upplevelsen av en gemensam målbild då var lika tydlig som den varit på de senaste mötena stärks min bild av ett i grunden väldigt robust projekt ända från start.

Sidan senast granskad den 17 oktober 2018