Pressmeddelande: Västerviks kommun visar upp sina medarbetare på Instagram

2015-12-16

Under vecka 51 är det kampanjstart för Västerviks kommuns ambulerande Instagramkonto. På Instagramanvändaren @vastervikskommun kan besökare fortsättningsvis varje vecka följa olika yrkesroller inom kommunens verksamheter genom en ny ambassadör varje vecka.

Syftet med denna satsning är att stärka varumärket Västerviks kommun, öka kunskapen om olika yrkesroller inom kommunens verksamheter, samt attrahera arbetssökande till olika yrken inom kommunen.

På sikt hoppas Richard Mårtensson, chef på Västerviks kommuns HR- och kommunikationsenhet, att kampanjen på Instagram ska leda till ett ökat intresse från kompetenta framtida medarbetare, för de lediga tjänster som finns inom kommunens olika verksamheter.
- Det är viktigt att vi som kommun kan möta medborgaren där de befinner sig, därför är satsningen på en starkare närvaro i sociala medier viktig. Vi har sett liknande kampanjer på Instagram hos andra kommuner runt om i landet som har varit riktigt lyckade, säger HR-chef Richard Mårtensson.

- För mig är det en självklarhet att vi ska använda moderna och kostnadseffektiva metoder för att på lång sikt öka vår kommuns möjligheter att klara av vår kompetensförsörjning, säger kommundirektör Anders Björlin och fortsätter:
- Om vi samtidigt också kan höja allmänhetens kännedom om våra viktiga verksamheter är det ett stort plus som dessutom går i linje med den öppenhet och transparens som vi eftersträvar i vår kommun.

Kampanjen startar under vecka 51 med ambassadören Jacob Dahlquist, brandingenjör från Räddningstjänsten i Västerviks kommun.

Här kan du följa Västerviks kommuns Instagramkonto

För mer information, vänligen kontakta

Richard Mårtensson,

HR-chef Västerviks kommun,