Pressmeddelande 2022-12-15: Saga Melbacke Rosén vann uppdraget om konstnärlig utsmyckning vid Bryggaren i Västervik

2022-12-15

Saga Melbacke Rosén, så heter segraren i Open Call – konstnärlig mötesplats, ett utlyst uppdrag om att skapa konstnärlig utsmyckning vid konstnärliga mötesplatsen Werkstan på Bryggaren i Västervik.

I samband med att Västerviks kommun invigde den nya kreativa mötesplatsen Werkstan i Bryggaren vid Spötorget i Västervik, utlyste kulturenheten Open Call – Konstnärlig mötesplats. Syftet med utlysningen var att gynna konstnärligt skapande och konstnärlig utveckling, stärka delaktigheten i kulturlivet och att särskilt beakta målgruppen unga. Open Call var öppet för unga konstnärer mellan 15–25 år som hade koppling till Västervik. Konstnärlig utbildning var inget krav.

- Fem ansökningar hade inkommit vid sista ansökningsdag 15 november. Vi fattade beslut om vem som skulle utses till vinnare i juryn vid ett sammanträde 23 november. Juryn beslutade att utse Saga Melbacke Roséns bidrag till vinnande bidrag och vi har kontaktat henne med besked om tilldelningen av uppdraget, säger Västerviks kommuns kulturchef Maria Rudbo, som också satt i juryn.

Saga Melbacke Rosén är 22 år gammal och är uppvuxen i Västervik men pluggar nu konst på Ölands folkhögskola. Saga har tidigare även studerat konstvetenskap på Linköpings universitet.

- Konstvetenskapen påverkade mitt eget konstnärskap enormt, då jag fick en mycket bredare förståelse för vad konst kan vara och dess funktion, säger Saga Melbacke Rosén. Hon fortsätter:
- Jag har målat och ritat sedan jag var liten. När jag var 17 år började jag aktivt träna mer på teckning och måleri, både digitalt och traditionellt på papper. Idag målar jag framför allt abstraherande porträtt i akryl på större dukar. Jag jobbar ofta intuitivt och med slumpen i mina målningar, och gillar att inkorporera olika föremål på duken för att skapa textur och spänning. Jag brukar utmana mig själv genom att ”stöka till” med färg och textur så mycket jag kan i början av en ny målning och städa upp under bearbetningen. För mig är processen lika viktig som slutmålet. Jag gillar att jobba dokumenterande, där det färdiga verket blir en sammanställning av processen.

Juryn har bestått av Västerviks kommuns konstkommitté, samt Werkstans konstnärliga koordinator. Invigningen av verket kommer att ske lördag 11 februari 2023.

Från juryns fem bedömningskriterier för att hitta vinnaren kan man läsa följande:

• Om bidraget uppfyller samtliga kriterier i utlysningen.
  • Idé, tolkning av tema för verket.
  • Konstnärlig kvalitet/teknisk skicklighet.
  • Tydlighet i ansökan.
  • Praktiska förutsättningar för verkets uppförande.

- Det är jättekul att se en kulturplats som Werkstan öppna i Västervik och jag är väldigt exalterad över att få bidra med konst till den, säger Saga Melbacke Rosén.

- Vi på kulturenheten vill tacka alla som deltagit och visat intresse, för er medverkan, säger Maria Rudbo avslutande

Sidan senast granskad den 15 december 2022