Pressmeddelande 2022-02-02: Förskolan Resedan i Västervik måste återigen stängas under tre dagar på grund av personalbrist orsakad av covid-19

2022-02-02

Under en period har personalsituationen på flera av kommunens förskolor varit ansträngd på grund av att personal måste vara hemma från jobbet med covid-relaterade orsaker. Nu har personalbristen på förskolan Resedan i Västervik ännu en gång blivit så allvarlig att förskolan måste stänga under torsdag, fredag och måndag 3, 4 och 7 februari. De vårdnadshavare där samtliga vuxna i familjen som har så kallat samhällsviktiga arbeten kan beredas plats även under stängningen.

Vi har fortsatt problem med stor frånvaro bland medarbetarna i våra förskolor och just nu är det värst på Resedan i Västervik, säger Västerviks kommuns verksamhetschef för förskolor Christine Andersson. Hon fortsätter:
Vi hoppas att vi är nära att nå toppen på smittspridningen i vår kommun nu och att bemanningssituationen kan bli bättre inom någon eller några veckor, men tyvärr har vi väldigt svårt att garantera att alla enheter kan hållas öppna när så många blir sjuka samtidigt som det blir just nu i vår kommun.

Det är olyckligt att vi behöver ta detta beslut och jag förstår att det kan ställa till det för såväl vårdnadshavare som för arbetsgivare. Men som smittspridningen och frånvaron för både sjukdom och familjekarantän ser ut just nu har vi ingen annan möjlighet, säger Västerviks barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson, som fortsätter:
Vi har helt enkelt så få medarbetare på plats att vi inte kan bedriva verksamheten.

Barn till vårdnadshavare där samtliga vuxna i familjen som har så kallat samhällsviktiga arbeten kan beredas plats även under stängningen. Aktuella vårdnadshavare uppmanas att höra av sig till förskolans rektor omgående.

Vi beklagar återigen den korta framförhållningen och förstår att det här kan ställa till det för familjer. Vi är glada för allt gott samarbete i dessa ovanliga tider och att alla både föräldrar, barn och medarbetare är fortsatt rädda om varandra och snabbt blir så friska som möjligt, säger Christine Andersson avslutande.

Sidan senast granskad den 2 februari 2022