Pressmeddelande 2021-02-16: Ellen Keyskolan fortsätter att bedriva fjärrundervisning under torsdag 18 och fredag 19 februari på grund av fortsatt smittspårning av covid-19

2021-02-16

Det beslut om fjärrundervisning som fattats om högstadieskolan Ellen Key i Västervik har nu förlängts ytterligare två dagar. Det beslutet har fattats på grund av att smittspårning fortsätter runt elever och anställda på skolan och det fattades på tisdagen av Västerviks kommuns barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson, i samråd med smittskyddsläkaren i Kalmar län. Det innebär att eleverna på Ellen Key har fjärrundervisning torsdag 18 och fredag 19 februari.

Ungefär 15 elever och fem anställda har konstaterats smittade sedan 2 februari i olika arbetslag och klasser på Ellen Keyskolan, ytterligare några har nyligen fått symptom och inväntar provsvar inom de närmaste dagarna.
Smittspårningen visar att smittan i vissa fall kan ha spridits i skolan, men med den fjärrundervisning som nu har bedrivits en dryg vecka har med största sannolikhet dessa smittkedjor som funnits i skolan brutits, säger Magnus Bengtsson, barn- och utbildningschef på Västerviks kommun.

Smittspårningen har visat att en del av fallen troligen har smittats på andra platser i samhället än i skolan. Smittskyddet noterar att smittan har relativt hög aktivitet i Västervik just nu. Därför är det viktigt att alla fortsätter att följa de råd och rekommendationer som finns för att förebygga smittspridning. Det viktigaste är att begränsa sitt kontaktnät och att man stannar hemma och provtar sig om man har symptom, säger Lisa Labbé Sandelin, smittskyddsläkare i Kalmar län.

Undervisning på plats på Ellen Keyskolan är planerad att återupptas efter sportlovet måndag 1 mars och Västerviks kommuns grundskolechef Ewa Myhrén har en uppmaning till alla på Ellen Keyskolan och även till alla andra i hela Västerviks kommun:
Nu är det jätteviktigt att alla tar sitt ansvar och följer de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten och övriga myndigheter gett oss. Det handlar bland annat om att inte ha kontakt med andra än de man bor med – även under sportlovet. Nu är det extra viktigt att vi alla hjälps åt för att göra det möjligt för våra elever att komma tillbaka till skolan, säger Ewa Myhrén avslutande.

Sidan senast granskad den 16 februari 2021