Pressmeddelande: Länsstyrelsen och kommunen naturvårdssatsar på Tändsticksberget, föreläsning onsdag kväll på naturum

2020-01-20

Under förra året har det, mycket tack vare intresserade privatpersoner, gjorts stora kartläggningar av naturvärden på och omkring Tändsticksberget i Västervik. En stor del handlar om insekter knutna till äldre ekar och nu satsar länsstyrelsen tillsammans med kommunen på en röjning för att gynna de här miljöerna. På onsdag kväll klockan 18  ordnar vi en föreläsning på naturum Västervik på Kulbacken för att berätta om satsningen, men också för att informera mer om den här typen av miljöer. Föreläsare är Jonas Hedin från länsstyrelsen, en av landets ledande experter på just äldre ekmiljöer.

Västerviks kommun har under 2019 arbetat med att ta fram ett planprogram för området kring Tändsticksberget i Västervik. Arbetet har väckt stort engagemang hos både närboende och allmänheten. Dessa personer har gjort en stor insats och på egen hand inventerat naturvärden i området och löpande delat med sig av den informationen. Det här har lett till att både kommunen och länsstyrelsen fått bra kunskap om det här områdets värden.

Ett stort problem för naturvärden i ekmiljöer är igenväxning. Så är också fallet kring Tändsticksberget där snabbväxande lövträd och granar håller på att tränga undan ekarna. För att hindra den här utvecklingen kommer länsstyrelsen och kommunen tillsammans under 2020 att genomföra naturvårdshuggningar för att skapa livsrum för de gamla ekarna och också plats för nästa och nästnästa generations ekar.

För att informera både om den här satsningen och för att sprida mer kunskap om ekmiljöer och deras invånare kommer Jonas Hedin från länsstyrelsen att hålla en föreläsning på Naturum i Västervik på onsdag kväll 22 januari klockan 18:00.

- Det är fantastiskt roligt att länsstyrelsen kan stötta oss med en sådan här satsning, säger Lars Kåremyr, miljöchef och tidigare kommunekolog på Västerviks kommun, som fortsätter:
Att vi får stöd av en sådan expert som Jonas Hedin i det här arbetet visar att de miljöer vi har i Västerviks kommun är unika och verkligen värda att bevara.

• Vad: Föreläsning om ekmiljöer och hur man kan arbeta med dem
  • Vem: Jonas Hedin, Länsstyrelsen i Kalmar län
  • När: Onsdag 22 januari