Handledning inom förskole- och lärarutbildning, 7.5 hp
Om kursen
I kursen behandlas teoretiska perspektiv på handledning och handledarrollen. Praktiknära handledningsstrategier utgör också en del av kursinnehållet. Dessa teorier och strategier används för att förstå och hantera olika handledningssituationer. Kursen belyser och synliggör förskollärares och lärares eget yrkeskunnande i syfte att problematisera detta i kommande handledningssituationer. Handledarens formella bedömningsuppdrag diskuteras utifrån formuleringar i gällande centrala och lokala direktiv. Detta knyts sedan till vad den delen av handledningsuppdraget innebär i praktiken. Olika etiska aspekter och förhållningssätt diskuteras och analyseras för att förstå de utmaningar som handledning innebär.
Kurslitteratur
Medarbetare i Barn- och utbildningsförvaltningen som ska gå utbildningen kontaktar utbildnings- och studentkoordinator katarina.gunnarsson@vastervik.se på Campus Västervik. Kurslitteraturen hämtas hos Kattis på Campus Västervik och lämnas åter till henne när utbildningen är genomförd. Eventuella rapporter och/eller artiklar som ingår i utbildningen ombesörjer deltagarna själva.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen ges online och innefattar totalt fem träffar fördelade på två terminer. Förutom tillfällena erbjuds studenten föreläsningar och uppgifter som förberedelse eller efterarbete. Mellan tillfällena erbjuds lärarstöd, samtal med medstudenter och lärare, om frågor som rör kursens innehåll. Arbetet sker via LiU:s digitala lärplattform, Lisam. Kursen genomförs via Zoom. Träffarna är i huvudsak förlagda till torsdagar kl. 15-18. Kursen examineras genom skriftliga inlämningar och en praktisk tillämpningsuppgift.
Studiegrupp på Campus Västervik
Vi erbjuder alla lärare i Västerviks kommun som läser kursen att ta del av föreläsningarna i grupp hos oss på Campus Västervik.
Kontakta Katarina Gunnarsson:
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- Redogöra för och förklara centrala teorier om, och strategier för, handledning
- Redogöra för hur bedömning av studenters lärande kan gå till och identifiera vad som ska bedömas
- Identifiera sitt eget yrkeskunnande
Färdighet och förmåga
- Kritiskt analysera handledningssituationer
- Använda olika bedömningsverktyg i handledningssituationer
- Urskilja etiska dilemman i handledningssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Reflektera över sin egen handledarroll utifrån teorier om och strategier för handledning
- Förklara och värdera etiska aspekter i samband med handledning och bedömning