Hoppa över navigering [snabbkommando alt S] Startsida [snabbkommando alt 1] Sökfunktion [snabbkommando alt 4]
Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Rebeccas masterutbildning leder henne till Sydafrika

2022-10-19

Nu bär det av till Sydafrika för campusstudenten Rebecca Lindblom. Under en månads tid ska hon genomföra en studie där, om arbetsintegrerat lärande (AIL). Studien blir en del av Rebeccas masteruppsats men även en forskningsrapport för Campus Västervik.Bild på studenten Rebecca Lindblom.

Rebecca Lindblom läser andra året i masterutbildningen Arbetsintegrerade politiska studier, på Campus Västervik och vid Högskolan Väst. Masterutbildningen är den enda i världen som har fokus på arbetsintegrerat lärande. Den sker i samverkan med University of the Western Cape i Sydafrika. Med på resan följer Rebeccas man och två små barn. Utan den möjligheten hade resan inte kunnat bli av.

- Det här är en chans i livet. Jag har alltid velat studera vidare men avvaktat för att det inte har varit rätt tid. När chansen kom, först att studera i Västervik där jag bor, och sedan att kunna ta med familjen till Sydafrika, ville jag ta den, säger Rebecca Lindblom.

Fokus på kunskapsutbyte

De kommer att bo i staden Bloemfontein och även besöka Welkom som har ett lokalt campus likt Campus Västervik. Rebecca ska göra sin studie vid två olika lärosäten, kring hur de arbetar med arbetsförlagd utbildning, som är en del av AIL.

- Sydafrika är ett föregångsland vad gäller arbete med att kombinera teori och praktik inom högre utbildning. I Sverige är använder vi oss också av arbetsintegrerat lärande, men på ett annat sätt. På Högskolan Väst är AIL även ett tvärvetenskapligt forskarutbildningsämne sedan 2020. Vilket är riktigt häftigt men också olikt arbetssättet i Sydafrika . Därför tror jag att vi har mycket att lära av varandra, säger Rebecca Lindblom.

Ökad kunskap om livslångt lärande

Förutom att hennes studie ska leda till en rapport för Campus Västervik om hur Sverige och Sydafrika kan lära av varandra, blir den också en del av hennes masteruppsats.

- Jag hoppas kunna bidra med ökad kunskap om hur människor kan lära genom hela livet. Det är en viktig fråga kopplad till samhällsutveckling, kunskaps- och kompetensförsörjning, säger Rebecca.