Bild på olika UF företag.

Att driva UF-företag

I åk 2 och/eller 3 har du möjlighet att starta ett UF-företag. Här får du unik kunskap om, och erfarenhet av, företagande. Företaget tar fram en affärsidé, genomför marknadsundersökningar och utformar en affärsplan. Till ditt företag knyts en rådgivare/ mentor från det lokala näringslivet. För att sälja och marknadsföra er produkt ingår det i kursen att vara med och ställa ut era produkter på mässor, göra redovisningar och skriva rapporter.

Företaget ska vidare boka in möten med potentiella kunder, leverantörer och samarbetspartners. Vid vårterminens slut avvecklas företaget och ni utformar en årsredovisning. Alla elever som driver företag på Västerviks Gymnasium har här en möjlighet att utveckla sin affärsidé efter skolans slut.

Intervju med UF-företag

En UF-lärare har intervjuat ett av skolans många UF-företag läsåret 18/19, LEVA- UF.

Beskriv er affärsidé

Vår affärsidé är att skapa stilrena och miljövänliga t-shirts i hopp om att fler ska bli organdonatorer. Vi donerar även 30% av varje t-shirt till Jontefonden som är en stiftelse som förgyller vardagen för barn och deras familjer som väntar på livsavgörande organ.

Hur kom ni på er affärsidé?

Det började med att vi satt och diskutera idéer och vi sa tidigt att vi ville ha en nytänkande idé som skulle göra stor skillnad. Majken, som är en utav oss i företaget kände Jonatan som dog i förtid i väntan på ett livsavgörande organ.

Hur har ert UF-år sett ut?

Vi började UF-året med att registrera oss som UF-företag och komma på en affärsidé. Vi gjorde en marknadsundersökning för att se om affärsidén var genomförbar. Snabbt efter det så skaffade vi en lämplig rådgivare som vi kände skulle passa och hjälpa oss. Vi fick vår första leverans dagen innan första mässan som var här på skolan och började sälja väldigt bra. Vi hade lyckats sälja nästan 30 tröjor på minimässan här i skolans bibliotek. Vi har haft flera säljtillfällen sen dess, och vi har även sålt via Instagram och vår egna webbshop. Vi lade ner mycket tid på den regionala UF-mässan, speciellt på montern som vi blev väldigt nöjda med.

Vilka erfarenheter och kunskaper har ni fått från att driva ett UF-företag?

Under UF-året har vi fått goda erfarenheter av att driva ett mindre företag som främst gått ut på att producera varor, i vårt fall miljövänliga t-shirts i hopp om att fler ska bli organdonatorer. Vi har också fått en insikt i arbetslivet som företagare och marknadsföring med egna produkter med en egen hemsida och sociala medier. Vi har även lärt oss hur man bokför samt hur man framställer kalkyler och budgetar av olika slag. Kontakt med leverantörer för en produkt och att föra en professionell dialog, föra formella möten som bolagsstämmor och liknande.

Fyra olika UF företag.

Sidan senast granskad den 29 januari 2024